در اینجا پاسخ 6 سوال سوزان در مورد واکسن COVID-19 وجود دارد

موفقیت اخیر برخی از واکسن های ویروس کرونا در آزمایشات بالینی در اواخر مرحله ما را به پایان همه گیری نزدیک کرده است – روزنه ای از امید در یک سال طولانی زندگی با ویروس.

سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بررسی مجوز استفاده اضطراری برای واکسن Pfizer و BioNTech COVID-19 در 10 دسامبر و برای Moderna در 17 دسامبر است. اما هنوز سوال های اساسی در مورد نحوه کار این واکسن ها و سایر واکسن ها پس از تزریق وجود دارد. به مردم در سراسر جهان

در حالی که افراد واکسینه شده – به ویژه افرادی که در معرض خطر بیشتر عوارض COVID-19 هستند – به زودی می توانند از بیماری شدید و مرگ محافظت شوند ، اما ممکن است عکس ها هنوز نشانه بازگشت به زندگی عادی نباشد.

در اینجا باید بدانید که در مورد این اولین واکسن ها چه چیزی باید بدانید و کاربرد معنی آن ممکن است باشد.

س: آیا در صورت واکسیناسیون هنوز می توانید آلوده شوید و دیگران را آلوده کنید؟

آ: احتمالاً هیچ یک از واکسن های آزمایش شده تاکنون 100 درصد مثر نبوده است ، بنابراین ممکن است برخی از افراد واکسینه شده هنوز ویروس کرونا داشته باشند.

علاوه بر این ، نه آزمایشات واکسن Pfizer و نه Moderna آزمایش نکرده اند که آیا واکسن ها از ابتلا افراد به ویروس جلوگیری می کنند یا خیر. در عوض ، این آزمایشات بر این موضوع بود که آیا افراد از ابتلا به علائم بیماری محافظت می شوند یا خیر. این بدان معناست که مشخص نیست که آیا افراد واکسینه شده هنوز می توانند به عفونت بدون علامت مبتلا شوند – و بنابراین همچنان قادر به انتقال ویروس به دیگران هستند.

در هر دو آزمایش ، برخی از افرادی که واکسن دریافت کرده اند با COVID-19 بیمار شده اند ، اما به اندازه کسانی که دارونما دریافت کرده اند بیمار نیستند. یک گیرنده واکسن در مطالعه Pfizer در مقایسه با 9 نفر در گروه دارونما به شدت بیمار شد (SN: 18/11/20) هیچ کس واکسن Moderna را به شدت بیمار نکرد ، در حالی که 30 نفر که دارونما داشتند به بیماری شدید مبتلا شدند (SN: 30/11/20)

در یک آزمایش جداگانه ، AstraZeneca و دانشگاه آکسفورد گزارش داده اند که موارد بدون علامت در افرادی که واکسن خود را دریافت کرده اند کمتر از گروه مقایسه است (SN: 23/11/20) این ممکن است برخی از محافظت در برابر عفونت و همچنین بیماری را نشان دهد. اما باید دید که چگونه هر یک از این واکسن ها در انتقال تأثیر دارند.

لازم به یادآوری است که اکنون نمی توانید COVID-19 را مستقیماً از واکسنهایی که مورد ارزیابی قرار می گیرند دریافت کنید زیرا هیچکدام از آنها ویروس کامل ندارند.

س: بنابراین این واکسن ها چگونه مفید هستند؟

آ: به نظر می رسد این واکسن ها احتمال ابتلا به علائم در فرد و همچنین شدت بیماری را کاهش می دهند. این می تواند کمک زیادی به بیرون نگه داشتن افراد از بیمارستان ها ، جلوگیری از مرگ و شاید کاهش برخی از عوارض جانبی طولانی مدت COVID-19 باشد. این موارد شامل مشکلات قلبی و ریوی است که برخی از افراد پس از یک دوره بیماری به آن مبتلا می شوند.

درست است که یک واکسن ایده آل خطر انتقال را کاهش می دهد. اما همه این کار را نمی کنند. به عنوان مثال ، واکسن های آنفلوانزا ممکن است در برابر همه عفونت ها محافظت نکنند ، به ویژه هنگامی که این عکس ها کاملاً با سویه های ویروسی که هر سال مطابقت دارند مطابقت ندارند. در مواقع دیگر ، عکس ها احتمال عفونت را کاهش می دهند ، اما به طور کامل آن را از بین نبرید زیرا ویروس های آنفلوانزا به سرعت جهش می یابند و می توانند با دفاع دفاعی که حتی با واکسن های کاملاً منطبق ایجاد می شود ، بلغزند. اما حتی واکسن های ناقص نیز می توانند بیماری های آنفولانزا را کمتر شدت دهند.

س: آیا پس از واکسیناسیون ، هنوز افراد نیاز به ماسک و فاصله اجتماعی دارند؟

آ: آره. چندین هفته طول می کشد تا آنتی بادی های ناشی از واکسن و سایر سیستم های دفاعی ایمنی بدن ساخته شود و هر دو واکسن های Pfizer و Moderna 21 تا 28 روز پس از اولین دوز به دوز تقویت کننده نیاز دارند. بنابراین ایجاد محافظت کامل توسط واکسن ها حداقل یک ماه طول می کشد.

و از آنجا که واکسن ها کاملاً کار نمی کنند و هنوز مشخص نیست که آیا از عفونت جلوگیری می کنند ، ممکن است یک فرد واکسینه شده به ویروس مبتلا شود و بتواند آن را به دیگران منتقل کند.

پگی هامبورگ ، کمیسر سابق FDA در 3 دسامبر در یک کنفرانس خبری که توسط SciLine ، یک سرویس مستقل و رایگان به میزبانی SciLine برگزار شد ، گفت: “اگرچه واکسن ها ممکن است به کنترل همه گیری کمک کنند ،” مردم باید درک کنند که این عصای جادویی نیست. روزنامه نگاران مستقر در انجمن پیشرفت آمریکایی آمریکا. “این بدان معنی نیست که به طور ناگهانی می توانیم تمام فعالیت های دیگر را که برای کاهش میزان عفونت بسیار مهم بوده اند کنار بگذاریم.”

به عبارت دیگر ، مردم هنوز هم باید ماسک بزنند ، از نظر اجتماعی فاصله داشته باشند ، دست های خود را بشویند و از اجتماعات بزرگ ، به ویژه در داخل خانه اجتناب کنند. به علاوه ، واکسیناسیون همه زمان بر است. هامبورگ تأکید کرد: تا زمانی که این اتفاق نیفتد و تا زمانی که مشخص نشود واکسن ها به خوبی از انتقال جلوگیری می کنند ، اقدامات ایمنی دیگری نیز لازم است.

س: آیا این واکسن ها بی خطر هستند؟

آ: تاکنون ، به نظر می رسد که ایمن هستند. بیشتر عوارض جانبی واکسن طی هفته های اول تا چند ماه پس از دریافت واکسن اتفاق می افتد ، به همین دلیل FDA شرکت ها را ملزم به داشتن دو ماه اطلاعات ایمنی قبل از اقدام به مجوز استفاده اضطراری می کند.

داده های جمع آوری شده در آزمایشات بالینی نشان می دهد که عوارض جانبی واکسن ها شامل تب ، سردرد ، درد بازو ، قرمزی در محل تزریق و احساس ریزش است. چنین عوارض جانبی در واکسن های تأییدشده برای بیماری های دیگر معمول است.

سی بادی کریچ ، مدیر برنامه تحقیق واکسن در دانشگاه وندربیلت در نشویل ، گفت: “اینها مواردی است که ما انتظار داریم و ما بسیار مطمئن شده ایم که مواردی را که انتظار نداریم ندیده ایم.” کریچ ، که در آزمایشات بالینی فاز III برای بررسی ایمنی و اثر بخشی واکسن Moderna و همچنین جانسون و جانسون شرکت دارد ، در تاریخ 3 دسامبر در یک کنفرانس خبری با حمایت مالی انجمن بیماری های عفونی آمریکا صحبت کرد.

حتی پس از انتشار واکسن ها به مردم ، نهادهای نظارتی دولت ، سازمان های بهداشتی و تولیدکنندگان به جمع آوری اطلاعات ایمنی ادامه می دهند.

س: چه زمانی ممکن است گروه هایی مانند کودکان یا زنان باردار واکسینه شوند؟

آ: هنوز هیچ یک از واکسن ها در کودکان زیر 12 سال یا در زنان باردار آزمایش نشده است ، بنابراین هر دو گروه احتمالاً در نزدیکی پشت خط واکسیناسیون قرار دارند.

کاتلین نوئزیل از دانشکده دانشگاه مریلند گفت: به ویژه زنان در سنین باروری بخش زیادی از کارکنان مراقبت های بهداشتی و کارکنان خط مقدم را تشکیل می دهند ، “بنابراین ما تا زمانی که واکسن برای زنان باردار ندهیم واقعاً برای همه واکسن نداریم.” پزشکی در بالتیمور در جریان کنفرانس خبری انجمن بیماریهای عفونی در 3 دسامبر.

محققان منتظر دریافت اطلاعاتی از مطالعات حیوانی در مورد چگونگی تأثیر واکسن بر تولید مثل و رشد قبل از آزمایش در افراد باردار بودند. Neuzil ، مدیر مرکز توسعه واکسن و بهداشت جهانی در دانشکده پزشکی ، گفت: برخی از شرکت ها در حال حاضر به پایان چنین مطالعاتی نزدیک هستند و ممکن است به زودی آزمایش واکسن ها را بر روی زنان باردار آغاز کنند.

برای کودکان ، محققان بیشتر منتظر بودند تا بدانند که واکسن ها چقدر موثر هستند. اکنون که حداقل در اولین واکسن ها گزارش شده است که در جلوگیری از علائم اثربخشی بالایی دارد ، احتمالاً مزایای دریافت واکسن بیشتر از هر خطری است و باعث می شود شرکت ها آزمایش راحت تری را روی کودکان انجام دهند.

Pfizer واکسن خود را در نوجوانان 12 سال به بالا آزمایش کرده است و Moderna قصد دارد به زودی این کار را انجام دهد. ویلیام ماس از دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ در بالتیمور در 3 دسامبر در یک کنفرانس خبری جان هاپکینز گفت ، این نمونه ای از فرآیند آزمایش واکسن است که با بزرگسالان سالم شروع می شود و تا بزرگسالان و سپس کودکان کوچکتر انجام می شود.

ماس ، مدیر اجرایی مرکز بین المللی دسترسی به واکسن در جان هاپکینز ، اظهار امیدواری کرد که تا پاییز دوره مدرسه در سال 2021 واکسنی برای کودکان 12 سال به بالا وجود داشته باشد. او می گوید ، “در آن زمان ،” من فکر می کنم که ما از داشتن واکسن نتیجه خوبی گرفته ایم. “

س: آیا این واکسن ها می توانند به ما در دستیابی به مصونیت گله کمک کنند؟

آ: دانشمندان هنوز در حال بررسی این مسئله هستند که چه تعداد از افراد باید از ویروس مصونیت داشته باشند تا گرسنگی میزبان های حساس را از بین ببرند و بیماری همه گیر را پایان دهند. بیشتر تخمین ها بین 60 تا 80 درصد از جمعیت است ، اگر چه تعداد افراد برای رسیدن به این مرحله باید واکسینه شوند هنوز مشخص نیست و به کارایی واکسن بستگی دارد.

اگر واکسن ها حداکثر در جلوگیری از انتقال بیماری و بیماری م effectiveثر باشند ، واکسیناسیون افراد کافی برای برخورد دقیق با آستانه ایمنی گله کافی خواهد بود. اما واکسنهای با اثربخشی کمتر ، به افراد بیشتری نیاز دارند که واکسینه شوند ، تا شکافهای احتمالی در ایمنی را تشکیل دهند.

به طور کلی ، برخی از واکسن ها در کاهش شدت بیماری موثرتر از کاهش انتقال هستند. و همانطور که در بالا اشاره کردیم ، هنوز مشخص نیست که واکسنهایی مانند Pfizer و Moderna چگونه بر انتقال تأثیر می گذارند. اگر این واکسن ها به هیچ وجه از انتقال جلوگیری نکنند ، دستیابی به ایمنی گله از طریق واکسیناسیون غیرممکن می شود. اما چنین سناریویی بسیار بعید است: برای مثال ، با کاهش شدت بیماری ، واکسن ها می توانند با کاهش تعداد روزهایی که فرد ویروس عفونی را ریخته ، انتقال را کاهش دهد. در حال حاضر ، دانشمندان در انتظار اطلاعات بیشتر هستند.

حتی اگر واکسن ها منجر به کاهش انتقال م effectivelyثر شوند ، رسیدن به ایمنی گله در سطح جهان به توزیع عادلانه واکسن ها احتیاج دارد ، که با توجه به نیازهای لجستیکی ورق فعلی واکسن ها چالش برانگیز خواهد بود (SN: 12/3/20) اگر افراد فقیرنشین ، مناطق روستایی بیشتری نتوانند به واکسن ها دسترسی پیدا کنند ، در صورت گسترده بودن مشکل ، شیوع بیماری در این مناطق ادامه دارد و از پایان نهایی همه گیری جلوگیری می کند.