درمان تورم و رفع ورم زیر چشم ، سر ، پیشانی و صورت بعد از کاشت مو

ریزش مو در زندگی انسان ها تجربه ای ناخوشایند و گاهی دلهره آور است. عوامل موثر زیادی در این مشکل  دخیل هستند که می توان به ژنتیک، کمبودهای تغذیه ای، افسردگی، استرس و اضطراب، استفاده از شوینده های نامناسب و بیماری های جسمی اشاره کرد.

در بیشتر موارد، فردی که دچار ریزش مو می شود، اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. یکی از راهکارهایی که می تواند به فرد کمک کند، کاشت مو است.

البته باید به این نکته توجه داشت که همانطور که در همه جراحی ها ناراحتی های جسمی بعد از جراحی نمود پیدا می کند،  ورم بعد از کاشت مو نیز  ناراحتی رایج بعد از این عمل جراحی است.

علت ورم بعد از کاشت مو چیست؟

به بزرگ شدن هر قسمت از بدن تورم می گویند. ورم عکس العمل طبیعی بدن به هر نوع آسیب دیدگی است. همانطور که گفته شد هر عمل جراحی عوارض خاص خود را دارد. تورم بعد از کاشت مو  نیز یکی از عوارض این عمل جراحی است که البته کاملا طبیعی خواهد بود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. دلایل مختلفی برای ورم بعد از کاشت مو وجود دارد که ما در زیر 3 دلیل عمده آن را بیان کرده‌ ایم.

 

سرم تزریقی

برای خروج راحت موهای سالم شما از بخش بانک مو و انتقال آن به محل مورد نظر پس از تزریق بی حسی  به سر، سرم تزریق می شود. سرم تزریق شده بین پوست و جمجمه فاصله ایجاد می کند و به لطف همین فاصله می توان پیاز مو را با خیال راحت تری در منطقه مورد نظر قرار داد و احتمال بیشتری برای سالم بودن موهای کاشته شده در نظر گرفت.

از آنجایی که این حجم از سرم نمی تواند به سرعت دفع شود، پس از بلند شدن فرد و سرپا ایستادن به دلیل جاذبه زمین سرم از سطح پوست سر پایین تر آمده و به سمت پیشانی و چشم ها حرکت می کند. به همین دلیل است که پزشکان به فرد توصیه می کنند که در روزهای اولیه پس از کاشت مو سر و پیشانی خود را به سمت جلو خم نکند.

در اینجا این نکته لازم به ذکر است از آنجایی که میزان و وسعت کاشت در افراد مختلف متفاوت است، پس میزان سرم استفاده شده در هر فرد نیز متفاوت خواهد بود. با افزایش میزان سرم، افزایش میزان تورم دور از انتظار نیست.

 

کاشت مو

شاید بدیهی به نظر برسد که خود کاشت مو هم یکی از دلایل ورم سر و صورت بعد از کاشت است؛ چراکه برای انتقال مو در حین عمل جراحی باید سوراخ های کوچکی در پوست سر ایجاد شود. بدن برای بهبود سریع این زخم ها تلاش می کند و تلاش های بدن با ایجاد ورم (ادم)  نمود پیدا خواهد کرد که این تورم نشانه عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

 

تزریق داروی بی حسی

داروهایی ( مانند لیدوکائین) که برای بی حس کردن ناحیه عمل جراحی به پوست سر تزریق می شود نیز علت دیگری برای ورم بعد از کاشت مو خواهد بود. لازم به ذکر است که میزان تورم به میزان داروی بی حسی تزریق شده بستگی دارد.

 

آیا تورم بعد از کاشت مو خطرناک است؟

همانطور که گفته شد ورم واکنش طبیعی بدن در برابر هجوم خارجی بوده و تورم ایجاد شده کاملا طبیعی است. گاهی این ورم حتی می تواند به شما نشان دهد که عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است و شما وارد مرحله اول بهبودی شده اید.

این که شما در مورد تورم خود دچار نگرانی باشید، قابل درک است، اما به شما این اطمینان را می دهیم که جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 

تورم چه زمانی از بین می رود؟

از آنجایی که تورم  بعد از کاشت مو پاسخ طبیعی بدن شماست و می تواند نتیجه موفقیت عمل شما باشد، اگر بخواهید به صورت کامل از آن جلوگیری کنید، ممکن است نتیجه مطلوب را از کاشت مو خود نگیرید.

همانطور که می دانید میزان تورم در تمام افراد یکسان نیست و به همین علت زمان از بین رفتن تورم نیز در افراد متفاوت است. با این حال در حالت کلی می شود انتظار داشت که ورم بعد از کاشت مو ظرف ۵ تا ۷ روز پس از عمل جراحی از بین برود.

طبقه بندی انواع ورم

ورم بعد از کاشت مو را با توجه به شرایط بالینی فرد به 5 دسته تقسیم بندی می کنند که در ادامه آن ها را فهرست کرده ایم:

  1. درجه صفر شامل مراجعه کنندگانی است که بدون تورم هستند.
  2. در این بخش ورم فقط در نواحی پیشانی دیده می شود و به راحتی رفع خواهد شد.
  3. افرادی که در این دسته قرار می گیرند در شرایطی سخت تر از درجه 1 هستند.
  4. در این مرحله ورم در حالت شدید است و می تواند چشم ها و پشت سر را نیز شامل شود.
  5. افرادی که در این دسته قرار می گیرند؛ دارای حادترین نوع ورم هستند و حتی می شود رنگ بنفش را در قسمت ورم پیشانی آن ها مشاهده کرد.طول مدت درمان ورم آنها به 10 روز می کشد.

ورم بعد از کاشت مو در چه نواحی قابل مشاهده است؟

در درجه اول تورم را می توان در پوست سر مشاهده کرد. با بلند شدن و حرکت دادن سر، تجمع مایعات در این قسمت کاهش می یابد و به قسمت های پایین تر سر منتقل خواهد شد که این انتقال باعث ایجاد تورم در صورت، چشم، پیشانی و گردن می شود.

راه های کاهش ورم بعد از کاشت مو

برای عبور سریعتر از این مرحله از درمان اقدامات مختلفی را باید انجام داد. با عمل کردن به این نکته ها می شود با آرامش و سرعت بیشتری از این دوره گذر کرد. اقدامات توصیه شدن توسط پزشکان متخصص کلینیک رویان سلامت به شرح زیر است.

دارو های تجویز شده را حتما مصرف کنید.

پزشک معالج شما با توجه به شرایط داروی هایی را برایتان تجویز می کند که این داروها شامل داروهای رفع تورم نیز هست. پس مصرف داروهای خود را فراموش نکنید.

مراقب فرم خوابیدنتان باشید

موقعیت و فرم صحیح خوابیدن شما باعث کاهش تورم می شود. بهتر است در روزهای اولیه پس از عمل جراحی  به پشت ( طاق باز) بخوابید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه روی موهای کاشته شده نخوابید، چراکه تماس با بالش می تواند باعث از بین رفتن موهای کاشته شده بشود.

مصرف آب را در برنامه بهبودتان قرار دهید

با مصرف مایعات، تورم به وجود آمده با سرعت بیشتری از بدن دفع می شوند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب توصیه شده است.

سر را بالا نگه دارید

به طور کلی بالا نگه داشتن ناحیه ای که مورد عمل جراحی قرار گرفته است برای هر عملی باعث افزایش در سرعت بهبود می شود. در این عمل جراحی نیز برای کاهش تورم سر خود را بالا نگه دارید.

ورزش کردن ممنوع

در روزهای اول تا سوم بعد از عمل به هیچ عنوان هیچ گونه فعالیت ورزشی را انجام ندهید. حتی از پیاده روی غیر ضروری نیز پرهیز کنید. ممنوعیت فعالیت ورزشی به دلیل گفته شده زیر است:

  • اول اینکه با انجام ورزش سرعت جریان خون بالا می رود و احتمال افزایش تورم بعد از کاشت مو وجود دارد.
  • دومین دلیل این است که تعریق برای موهای کاشته شده شما سم است. در صورت داشتن فعالیت ورزشی و تعریق نمی توانید انتظار نتیجه موفق را از عمل خود داشته باشید.
  • سوم اینکه احتمال افزایش فشار خون و جریان خون نیز وجود دارد و درصورت افزایش آنها پیوند موهای تازه با پوست سر می تواند از بین رود و همچنین روی لانه گزینی موهای جدید تاثیر منفی دارد.

همچنین لازم به ذکر است تا 6 ماه بعد از جراحی از انجام ورزش های توپی که احتمال برخورد توپ به سر شما وجود دارد، بپرهیزید.

استخر و سونا را به فراموشی بسپارید

توجه داشته باشید که در روزهای اولیه بعد از عمل جراحی زخم های شما مستعد عفونت هستند. آب و رطوبت، خود می تواند عامل عفونت باشد. عفونت علاوه بر اینکه بر نتیجه عمل شما تاثیر منفی دارد، می تواند عامل ورم، تب و درد نیز باشد.

لباس هایی با یقه های تنگ و آسیب رسان

لباس هایی با یقه های تنگ علاوه بر اینکه می تواند به محل جراحی شما فشار بیاورد، باعث آسیب به ریشه موهای کاشته شده شما نیز می‌ شود. همچنین چنین لباس هایی باعث خواهد شد که بافت ادم به صورت ناخواسته به مناطق حساس تغییر محل دهد و از لانه گزینی مناسب مو جلوگیری کند.

از کمپرس یخ استفاده کنید

شما می توانید برای کاش تورم بعد از کاشت مو از کمپرس یخ استفاده کنید. یخ گردش خون را در عروق مویرگی ناحیه تورم کاهش می دهد و کمک می کند که ورم کاهش یابد.

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که به هیچ وجه کمپرس را روی منطقه پیوند قرار ندهید؛ چراکه یخ می تواند به ریشه مو آسیب برساند.

ماساژ درمانی کنید

از پزشک معالج خود بخواهید روش صحیح ماساژ برای کاهش ادم را به شما بیاموزد؛ به صورتی که علاوه بر نتیجه بخش بودن به موهای کاشته شده شما نیز آسیبی وارد نشود.

از داروهای مسکن و رقیق کننده خون مثل ژلوفن پرهیز کنید

این دارو ها باعث رقیق شدن خون و افزایش گردش خون می شود. با افزایش خون در قسمت سر تورم نیز افزایش پیدا می کند. پس بهتر است از مصرف این داروها خودداری کنید. اگر درد خارج از تحمل شما بود و نیاز به مصرف مسکن داشتید، بهتر است داروهای مشابه مثل استامینوفن استفاده کنید.

از خوردن غذاهای تند و فست فودها اجتناب کنید

خوردن غذاهای تند روند بهبود شما را به تاخیر می اندازد. پس بهتر است از خوردن این غذاها پرهیز کنید و به جای آن از سبزیجاتی که باعث کاهش ورم و بهبود سریعتر زخم ها می شوند، استفاده کنید.

 از صندلی شیب دار برای خواب استفاده کنید

صندلی مناسب شرایط شما صندلی با شیب 45 درجه است، چراکه به تخلیه مناسب ادم پوست سر کمک کرده و در ثانی تکان های شما را در زمان خواب عمیق محدود می کند که این باعث عدم آسیب به محل جراحی می شود.

نور آفتاب قاتل گرافت های موی شما

به یک تا چهار تار مو به همرا پیاز موها، مقدار بافت پیوندی، غدد سبابه، عضله ارکتور پیلای و یک شبکه عروقی- عصبی گرافت مو می گویند که واحد شمارش موی جابجا شده در پیوند مو گرافت است.

نور مستقیم آفتاب می تواند آسیب جدی به گرافت های کاشته شده موی شما بزند. علاوه بر آن قرارگیری در آفتاب می تواند باعث تعریق نیز بشود که درمان تورم را دچار بحران می کند.

کلام اخر

دلایلی که گفته شد می تواند باعث ایجاد ورم بعد از کاشت مو در قسمت پیشانی، چشم ها و پشت سر و گردن شود. اما اصلا جای نگرانی نیست. تورم به صورت خودبه خودی از بین می رود، اما اگر تحمل این تورم برای شما مشکل است، می توانید با استفاده از راهکار های گفته شده این ورم را کاهش دهید و آن را درمان کنید.

لازم به ذکر است که حداقل به مدت 10 روز به ناحیه عمل جراحی خود دست نزنید و شست و شو را تنها با نظر پزشک معالج خود انجام دهید که عمل جراحی شما موفقیت آمیز باشد.

اگر تا 10 روز بعد از کاشت مو ورم شما کاهش نداشت و احساس تب داشتید، حتما با پزشک معالج خود در کلینیک رویان سلامت تماس بگیرید.

سوالات متداول

با خواندن مقاله بالا شاید سوالات متداولی در ذهن شما ایجاد شده باشد. در زیر به تعدادی از این سوالات پاسخ داده ایم

برای جلوگیری از ورم صورت بعد از کاشت مو چه کار کنیم ؟

بهترین روشی که می توانید از آن بهره بگیرید این است که تا جایی که می شود ناایستید و سر خود را پایین نگیرید.

برای ورم بعد از کاشت مو چه باید کرد؟

با مشورت پزشک خود می توانید از کمپرس یخ و ماساژ درمانی استفاده کنید.

ورم صورت بعد از کاشت مو چند روز طول می کشد؟

اگر تمام نکات گفته شده توسط پزشک معالج خود را به درستی انجام دهید، طی 7 تا 10 روز به طور کامل ورم از بین می رود.

چه زمانی درد در ناحیه اهدا کننده از بین می رود؟

حداکثر یک هفته طول می کشد که درد این ناحیه از بین برود. در صورت از بین نرفتن درد یا افزایش آن و رد شدن از حد تحملتان حتما با کلینیک رویان سلامت تماس بگیرید.