خاک سیارک Hayabusa2 ممکن است سرنخ هایی از منظومه شمسی اولیه را در خود نگه دارد

برای اولین بار ، دانشمندان در شرف دستی گرفتن (با دقت دستکش) بر روی خاک سیارک هستند که بسیار قدیمی است و ممکن است حاوی سرنخی از نحوه تشکیل منظومه شمسی و نحوه رسیدن آب به زمین باشد.

یک کپسول حاوی دو کثافات آلوده از سیارک ریوگو در 7 دسامبر وارد ژاپن شد ، جایی که سرانجام محققان فرصتی برای اندازه گیری مقدار جمع آوری شده پیدا می کنند. هدف مأموریت Hayabusa2 ژاپن جمع آوری حداقل 100 میلی گرم از هر دو ماده سطحی و زیرسطحی و ارسال آن به زمین بود.

یویچی تسودا ، مدیر پروژه ، از آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن یا JAXA ، در یک کنفرانس خبری 6 دسامبر ، ساعاتی پس از موفقیت آمیز آمدن نمونه کپسول بازگشت در وومرا ، استرالیا ، گفت: “Hayabusa2 خانه است.” “ما جعبه گنج را جمع آوری کردیم.”

ریوگو یک سیارک باستانی و غنی از کربن با بافت قهوه منجمد است (SN: 3/16/20) دانشمندان سیاره ای فکر می کنند که این ماده حاوی اولین مواد جامد تشکیل شده در منظومه شمسی است ، و آن را به یک کپسول زمانی از تاریخ منظومه شمسی تبدیل کرده است.

Hayabusa2 از ژوئن 2018 تا نوامبر 2019 ریوگو را کشف کرد و دو نمونه از سیارک را گرفت (SN: 22/2/19) یکی از داخل یک دهانه مصنوعی آمد که Hayabusa2 به سطح سیارک منفجر شد و به فضاپیما اجازه داد به فضای داخلی سیارک دسترسی پیدا کند (SN: 4/5/19) در 4 دسامبر ، فضاپیما نمونه کپسول بازگشت را از حدود 220،000 کیلومتری سطح زمین آزاد کرد. این کپسول هنگامی که در جو زمین رد می شود ، یک گلوله آتشین درخشان ایجاد می کند.

گلوله آتشین از کپسول برگشتی Hayabusa2
نمونه کپسول بازگشت یک گلوله آتشین درخشان را ترک کرد زیرا در جو زمین شعله ور می شود ، اما سپر حرارتی آن از تجزیه آن جلوگیری می کند.JAXA

در “تسهیلات نگاه سریع” در وومرا ، گازهایی که ممکن است ماده سیارک از آنها ساطع شده باشد در ابتدا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اما کپسول تا زمانی که به مرکز JAXA در Sagamihara ، ژاپن نرسد ، باز نمی شود.

Hayabusa2 دومین مأموریتی است که با موفقیت یک نمونه سیارک را به زمین بازگرداند. اولین مأموریت هایابوسا از سیارک سنگی ایتوکاوا بازدید کرد و در سال 2010 به زمین بازگشت. مشکلات مهندسی و لجستیکی به این معنی بود که بازگشت آن سالها دیرتر از زمان برنامه ریزی شده بود و فقط 1،534 دانه از ماده سیارک را به چنگ آورد (SN: 6/14/10)

گرچه برای Hayabusa2 به نظر می رسد همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. خود فضاپیما هنوز سوخت کافی برای بازدید از یک سیارک دیگر به نام KY26 1998 را دارد که کوچکتر است و سریعتر از ریوگو می چرخد. این مقاله چگونگی شکل گیری چنین سیارک ها ، چگونگی نگه داشتن خود را بهمراه بررسی می کند و در صورت برخورد یک با زمین ، چه اتفاقی می افتد. فضاپیما در ژوئیه 2031 به آن سیارک می رسد ، اگرچه نمونه دیگری نمی گیرد.