بلاروس: رئیس حقوق سازمان ملل متحد خواستار نقض مداوم حقوق بشر باشید |

میشل بشلت ، کمیساریای عالی ، در جلسه شورای حقوق بشر ، گزارش هایی را در مورد بیش از 27000 دستگیری از 9 آگوست ، زمانی که معترضین به رقابت با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آغاز کردند ، به اشتراک گذاشت.

“در ماه گذشته ، صدها نفر در طول تظاهرات هر هفته دستگیر شدند – با گزارش ها حدود 1000 نفر در 8 نوامبر و 700 در 15 نوامبر ، در حالی که ادعاهای جراحات هنگام پراکندگی و بدرفتاری در هنگام دستگیری همچنان ظاهر می شد” ، او گفت.

وی افزود: “طبق گزارش ها ، شهروندان سالخورده نیز در جریان راهپیمایی های مسالمت آمیز هفتگی بازنشستگان دستگیر شده اند” ، وی با اشاره به اینکه در 30 نوامبر ، حدود 20 نفر دستگیر شدند ، افزود.

مجازات ها در حال افزایش است

کمیساریای عالی مشاهده کرد ، مجازات های اعمال شده علیه معترضان به شدت شدیدتر می شود.

وی اطلاع داد که تا همین اواخر ، اکثر دستگیرشدگان با اتهامات اداری روبرو بوده و به جریمه نقدی یا بازداشت تا 15 روز محکوم شده اند.

با این حال ، وی مشاهده کرد که در هفته های اخیر “تعداد بیشتری از تظاهرکنندگان تحت مواد مختلف قانون کیفری متهم می شوند ، که گاهی اوقات مجازات های سنگین زندان دارد”.

“به طور کلی ، در چارچوب انتخابات ، بیش از 900 نفر به عنوان مظنون در پرونده های جنایی رفتار شده اند” ، رئیس حقوق بشر سازمان ملل پرچم گذاری کرد ، از جمله “نامزدهای ریاست جمهوری مخالف ، طرفداران مخالف ، روزنامه نگاران ، وبلاگ نویسان ، وکلا و مدافعان حقوق بشر ”

بسیاری در بازداشت به سر می برند.

خشونت علیه معترضین

خانم باشلت همچنین نگرانی عمیق خود را در مورد “استفاده از تخلفات زور توسط نیروهای امنیتی” ابراز داشت.

وی یادآور شد: “همانطور كه ​​شورا آگاه است ، مقامات باید مجالس مسالمت آمیز را تسهیل كنند و استفاده از زور در هنگام اعتراضات همیشه باید استثنایی ، متناسب و آخرین چاره باشد”. “حتی هنگامی که برخی از شرکت کنندگان اعمال خشونت آمیز منفردی داشته باشند ، نباید تصور کرد که مجمع صفت مسالمت آمیز خود را از دست داده است”.

وی به جلسه گفت كه از 9 اوت ، نظارت و تجزیه و تحلیل دفتر وی از تظاهرات نشان می دهد كه اگرچه شركت كنندگان بسیار صلح آمیز بوده اند ، “آنها به طور منظم و در بیشتر موارد با خشونت پراکنده شده اند” ، از جمله با استفاده از گاز اشك آور ، گلوله های آب ، گلوله های لاستیکی و بی حس کردن نارنجک

سو abاستفاده های گسترده

کمیساریای عالی نسبت به گزارش ها مبنی بر کشته شدن حداقل چهار نفر در تظاهرات ، ابراز نگرانی کرد. معترضین به طور تصادفی تحت تعقیب و لگد قرار می گیرند. بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم امنیتی قرار می گیرند. و مردان نقابدار ناشناس در کنار پلیس ضد شورش – که اوضاع ترس و مصونیت از مجازات را افزایش می دهد – اعتراضات را پراکنده می کنند.

وی گفت: “در صورت تأیید ، چنین حوادثی بدرفتاری محسوب می شود و در بعضی موارد ممکن است شکنجه باشد”.

علاوه بر این ، از اواخر ماه اکتبر ، تاکنون 2000 شکایت از شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه ، غیرانسانی یا تحقیرآمیز در بازداشت انجام شده است.

از مدافعان حقوق محافظت کنید

از ماه اوت ، 373 روزنامه نگار دستگیر شده اند که شش نفر از آنها در حال حاضر بازداشت شده اند ، سه نفر به اتهام جنایی.

خانم باشلت تأكيد كرد: “من از ادامه آزار و دستگيري بسياري از مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران در چارچوب اعتراضات ابراز تأسف مي كنم”.

در همین حال ، وکلای درگیر در نقض حقوق بشر نیز تحت فشار قرار دارند – برخی از آنها از کار افتاده و برخی دیگر به اتهامات کیفری روبرو هستند – و تحریم های انضباطی برای معلمان و دانشجویان معترض اعمال می شود.



کسنیا هالوبوویچ

جمعیت زیادی خشم خود را از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس نشان داده اند.

جلوی نقض حقوق را بگیرید

کمیساریای عالی از دولت خواست که به نقض مداوم حقوق بشر پایان دهد ، از جمله ، بلافاصله همه کسانی که به دلیل استفاده از حقوق آزادی بیان به طور غیرقانونی بازداشت شده اند ، آزاد شود. احترام به حق اجتماعات مسالمت آمیز. و تحقیقات مستقل و شفاف در مورد همه ادعاهای شکنجه و سایر موارد نقض حقوق بشر را تضمین کند.

اگرچه دسترسی تیم بلاروس برای ارزیابی وضعیت به بلاروس اعطا نشده است ، اما خانم بچلت اطمینان داد که وی نظارت از راه دور را ادامه داده و گزارشات خود را با توصیه های “برای حمایت از تقویت حقوق بشر و حاکمیت قانون و توسعه نهادهای مسئول” ارائه می دهد.

بلاروس عقب می ریزد

یوری امبراژویچ ، نماینده دائم دولت بلاروس در سازمان ملل در ژنو ، در پاسخ خود گفت که “بیشتر مردم به زندگی عادی خود ادامه می دهند” در کشور و “دولت کار می کند” ، مانند کارخانه ها و دفاتر.