انسان های باستان ممکن است به عمد به جزایر دور افتاده ژاپن رسیده باشند

یک مطالعه جدید نشان می دهد مدت ها پیش ، دریانوردان باستان با موفقیت در یک سفر خطرناک اقیانوس برای رسیدن به جزایر ریوکیو ژاپن حرکت می کردند.

اماکن باستان شناسی در شش جزیره – بخشی از یک زنجیره 1200 کیلومتری – نشان می دهد که مهاجرت به این جزایر 35000 تا 30000 سال پیش اتفاق افتاده است ، هم از جنوب از طریق تایوان و هم از شمال از طریق جزیره کیوشو ژاپن.

اما اینکه آیا انسان های باستان به عمد به آنجا پیمایش کرده اند یا به طور تصادفی در جریان اقیانوس کوروشیو ، یکی از بزرگترین و قوی ترین جریانهای جهان ، به آنجا می روند ، مشخص نیست. پاسخ به این سوال می تواند مهارت این انسان های عصر حجر را به عنوان دریانورد و در کل توانایی های ذهنی آنها را روشن کند.

اکنون ، شناورهای ردیابی شده توسط ماهواره که شبیه سازی قایق های سرگردان هستند ، نشان می دهد که احتمال اینکه دریانوردان به طور تصادفی به جزایر برسند ، کم است.

محققان 138 شناور را كه از سال 1989 تا 2017 در نزدیكی تایوان و جزیره فیوزپین لوزون رها شده بودند ، تجزیه و تحلیل كردند و به عنوان بخشی از برنامه جهانی Drifter برای نقشه برداری از جریانهای سطح اقیانوس در سراسر جهان مستقر شده اند. در یافته های منتشر شده آنلاین 3 دسامبر در گزارش های علمی، تیم دریافت که تنها چهار مورد از این شناورها در 20 کیلومتری هر جزیره ریوکیو وجود دارد و این فقط به دلیل توفان و دیگر آب و هوای نامساعد انجام می شود.

یوسوکه کایفو ، متخصص قدیم ، از دانشگاه توکیو و همکارانش گفتند بعید است که دریانوردان باستان به یک سفر اقیانوس در حالی که طوفانی بزرگ در آن افق دارد ، راه افتاده باشند. کایفو می گوید ، در نتیجه ، یافته های جدید نشان می دهد که جریان کوروشو مجبور به دور شدن از جزایر ریوکیو می شود و این نشان می دهد هر کسی که از این گذرگاه عبور کند ، عمداً این کار را انجام داده است نه به صورت تصادفی.

سوابق زمین شناسی نشان می دهد که جریانات منطقه حداقل طی 100000 سال گذشته ثابت مانده اند. محققان می گویند ، بنابراین منطقی است که نتیجه بگیریم که این شناورها تقلید می کنند که وسایل نقلیه باستانی آبادی در همان منطقه چطور ممکن است پایدار باشند.

توماس لپارد ، باستان شناس از دانشگاه ایالتی فلوریدا در تالاهاسی ، که در این تحقیق نقش نداشته است ، موافق است: “از منظر ناوبری ، عبور از ریوکیوس به قدری چالش برانگیز بود که بعید به نظر می رسد مدل های رانش تصادفی توضیح موثری ارائه دهند.” این کار جدید “البته قطعی نیست ، اما قابل تامل است.”

ابزارهای سنگی و بقایای قصابی یک کرگدن ، دودمان انسان های باستانی مانند انسان راست قامت ممکن است حداقل 709،000 سال پیش از دریا عبور کرده باشد. و مصنوعات کشف شده در استرالیا نشان می دهد که انسانهای مدرن ممکن است حداقل 65000 سال پیش سفر به آن سوی اقیانوس را آغاز کرده باشند (SN: 19/7/17) اما هنوز بحث داغی وجود دارد که آیا سفرهای اقیانوس انسانها در دوران پارینه سنگی ، که از حدود 2.6 میلیون سال پیش تا حدود 11700 سال پیش به طول انجامید ، به طور کلی به طور تصادفی انجام شده است یا از روی عمد.

داده های دیگر نشان می دهد که انسان های باستان می توانند عمداً به جزایر ریوکیو سفر کنند. در سال 2019 ، تیمی از ماجراجویان موفق شدند بیش از 200 کیلومتر از تایوان تا یوناگونی در مجمع الجزایر را با استفاده از قایق رانی که کایفو و همکارانش با استفاده از تبرهای سنگی ساخته اند و از آثار باستانی پارینه سنگی ژاپن ساخته شده ، پارو بزنند.

کایفو می گوید ، اگرچه مردم پارینه سنگی غالباً به عنوان بدوی و محافظه کار تصور می شوند ، “اما من چیزی متفاوت از شواهد حضور انسان در این جزایر دور افتاده احساس می کنم.”