WHO می گوید کشاورزی تنباکو را متوقف کنید، به جای آن غذا پرورش دهید

پیش از روز جهانی بدون دخانیات در روز چهارشنبه 31 مه، WHO ابراز تاسف کرد که 3.2 میلیون هکتار از زمین های حاصلخیز در 124 کشور جهان برای کشت تنباکوی کشنده استفاده می شود. حتی در مکان هایی که مردم از گرسنگی می میرند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO گفت که دولت‌ها در سراسر جهان «میلیون‌ها دلار برای حمایت از مزارع دخانیات خرج می‌کنند» و انتخاب کشت غذا به جای تنباکو به جهان این امکان را می‌دهد که «اولویت دادن به سلامت، حفظ اکوسیستم ها و تقویت امنیت غذایی برای همه”.

فاجعه برای غذا، امنیت محیطی

گزارش جدید آژانس، “غذا بکارید، نه تنباکو”، یادآور می شود که رکورد 349 میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند که بسیاری از آنها در حدود 30 کشور در قاره آفریقا هستند. کشت تنباکو 15 درصد افزایش یافته است در دهه اخیر.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، 9 نفر از 10 تولیدکننده بزرگ تنباکو کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​هستند. کشاورزی توتون و تنباکو چالش های امنیت غذایی این کشورها را تشدید می کند با تصرف زمین های زراعی محیط زیست و جوامعی که به آن متکی هستند نیز آسیب می بینند، زیرا گسترش این محصول منجر به جنگل زدایی، آلودگی منابع آب و تخریب خاک می شود.

چرخه معیوب وابستگی

این گزارش همچنین صنعت تنباکو را برای به دام انداختن کشاورزان در یک چرخه معیوب از وابستگی و اغراق در منافع اقتصادی تنباکو به عنوان یک محصول نقدی.

دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران در ژنو هشدار داد که اهمیت اقتصادی تنباکو “افسانه ای است که ما باید فوراً آن را از بین ببریم”.

وی گفت که این محصول کمتر از 1 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در اکثر کشورهای تولید کننده تنباکو را تشکیل می دهد و سود حاصل از آن نصیب سازندگان عمده سیگار در جهان می شود، در حالی که کشاورزان زیر بار بدهی های منعقد شده با تنباکو دست و پنجه نرم می کنند. شرکت ها

“سیگاری ها، دو بار فکر کنید”

دکتر کرچ همچنین توضیح داد که کشاورزان تنباکو خود را در معرض مسمومیت با نیکوتین و آفت کش های خطرناک می بینند. تأثیر گسترده تر بر جوامع و کل جوامع، مانند برخی، ویرانگر است 1.3 میلیون کودک کار تخمین زده می شود که در مزارع تنباکو کار می کنند به جای رفتن به مدرسه گفت.

دکتر کرچ گفت: «پیام به سیگاری‌ها این است که دو بار فکر کنید.

کارگران یک کارخانه تنباکو در مالاوی ماشین آلات فرآوری را با زغال سنگ پر می کنند.  (فایل)

کارگران یک کارخانه تنباکو در مالاوی ماشین آلات فرآوری را با زغال سنگ پر می کنند. (فایل)

شکستن چرخه

WHO، همراه با سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و برنامه جهانی غذا (WFP) در اطراف طرح مزارع بدون تنباکو به نیروهای خود ملحق شده اند. به هزاران کشاورز در کشورهایی مانند کنیا و زامبیا کمک کنید برای رشد محصولات غذایی پایدار به جای تنباکو.

این برنامه برای کشاورزان فراهم می کند اعطای وام های خرد برای پرداخت بدهی های خود با شرکت های دخانیات، و همچنین دانش و آموزش برای کشت محصولات جایگزین، و بازاری برای برداشت آنها، به لطف طرح های تدارکات محلی WFP.

دکتر کرچ گفت که این برنامه “اثباتی از مفهوم” بود قدرت سیستم سازمان ملل برای توانمندسازی کشاورزان برای رهایی از کشت مضر تنباکو. او برنامه های بلندپروازانه ای را برای گسترش این برنامه تشریح کرد، زیرا کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی قبلاً درخواست حمایت داشتند.

او گفت: “ما می توانیم به هر کشاورز در جهان کمک کنیم تا در صورت تمایل از کشاورزی تنباکو خارج شود.”