گوترش خواستار ادامه گفتگو بین ارمنستان و آذربایجان شد. |

دبیرکل آنتونیو گوترش خشونت را محکوم کرد و بار دیگر تأکید کرد که “طبق بیانیه صادر شده توسط استفان دوجاریک

قره باغ کوهستانی از زمان جنگ در دهه 1990 و در حال انحلال اتحاد جماهیر شوروی ، تحت کنترل نیروهای قومی ارمنی بوده است.

آخرین درگیری بین دو کشور که از 27 سپتامبر آغاز شد ، بدترین اوج گیری جنگ از زمان پایان جنگ و افزایش ترس از بی ثباتی در قفقاز جنوبی است ، منطقه ای که مسیرهای مهم انتقال گاز و نفت به بازارهای جهانی را فراهم می کند.

هنوز هیچ آتش بس انسانی نیست

در تلاش برای میانجیگری درگیری های ده ها ساله ، وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در 30 ژانویه در ژنو دیدار کردند تا مذاکراتی با همکاری روسیه ، ایالات متحده و فرانسه – مشترکین گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE).

رسانه های خبری گزارش دادند که مذاکرات نزدیک به نیمه شب به پایان رسید و هر دو طرف توافق کردند که عمداً غیرنظامیان یا اشیا non غیر نظامی را هدف قرار ندهند ، با این حال ، اندکی پس از اعلام تعهد ، آتش بس شکسته شد.

“دبیرکل به طور کامل از دعوت مشترکان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای آتش بس فوری بشردوستانه پشتیبانی می کند ، همانطور که در مسکو در 10 اکتبر توافق شد و متعاقباً در پاریس در 17 اکتبر و در واشنگتن دی سی ، در 25 اکتبر تایید شد” ، بیانیه ادامه داد ، و خاطرنشان كرد كه این فراخوان بار دیگر مورد تشویق همكاران در ژنو قرار گرفت.

رئیس سازمان ملل متحد از طرفین خواست “با حسن نیت و به طور فوری ، گام های مشخصی را که آنها توافق کردند تا از طریق تسهیل همکاری روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و همچنین تعهدات قبلی خود” انجام دهند.

وی همچنین از طرف های درگیر خواست تا به “گفتگوی اساسی” ادامه دهند و با همكاران ، تلاش های خود را برای “دستیابی به حل و فصل صلح آمیز و پایدار درگیری” تشدید كنند.