گواتمالا: از کارمندان قضایی در مبارزه با مصونیت از مجازات و فساد محافظت کنید

کمیساریای عالی ولکر ترک نگرانی عمیق خود را نسبت به ارعاب، آزار و اذیت مکرر و انتقام‌جویی‌هایی که آنها با آن روبرو هستند ابراز کرد.

او گفت: «با توجه به تاریخ گواتمالا، این بسیار شگفت انگیز است که کسانی که برای پاسخگویی به نقض فاحش حقوق بشر مبارزه می کنند، کسانی هستند که اکنون تحت تعقیب هستند.

حملات علیه کسانی که تلاش می‌کنند با یکی از بدترین ویروس‌هایی که هر جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مبارزه کنند، نگران‌کننده است.

در ارعاب برخیز

آقای تورک گفت که مقامات قضایی و همچنین افراد دیگر به اتهام سوء استفاده از قدرت، ممانعت از اجرای عدالت و توطئه مورد بازجویی، بازداشت، اتهام و حتی محکومیت قرار گرفته اند.

چند تن دیگر از ترس امنیت خود کشور را ترک کرده اند.

در دو سال گذشته، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) در گواتمالا، افزایش بیش از 70 درصدی تعداد کارکنان سیستم قضایی را که به دلیل فعالیت در زمینه فساد یا نقض حقوق بشر با ارعاب و اتهامات جنایی روبرو هستند، ثبت کرده است. در چارچوب جنگ داخلی از 1960 تا 1996 رخ داد.

حکم بازداشت صادر شد

روز دوشنبه، رئیس سارنوالی ویژه علیه معافیت از مجازات، حکم بازداشت سه مقام قضایی را صادر کرد.

در میان آنها یکی از کارکنان کمیسیون بین المللی علیه مصونیت از مجازات در گواتمالا، یا CICIG، یک نهاد تحت حمایت سازمان ملل بود که دولت در سال 2019 آن را تعطیل کرد.

بین سال‌های 2007 و 2019، CICIG به سیستم قضایی ملی در رسیدگی به بیش از 100 پرونده برجسته فساد و سایر جرایم جنایی کمک کرد.

این پرونده ها شامل مقامات دولتی، اعضای کنگره و دادگاه ها و همچنین چندین نفر در بخش خصوصی بود.

تضعیف حاکمیت قانون

از زمان انحلال CICIG، تعداد موارد آزار و اذیت و اتهامات جنایی علیه مقامات و دادستان های سابق آن افزایش یافته است.

آقای تورک گفت: “این فرآیندهای قضایی و فقدان ضمانت‌های دادرسی، حاکمیت قانون را در کل کشور تضعیف می‌کند.”

من از مسئولان می‌خواهم اقدامات لازم را انجام دهند تقویت و تضمین استقلال نظام قضایی و حفاظت لازم را فراهم کند به مسئولان دادگستری.»