کوزوو: رئیس مأموریت سازمان ملل متحد خواستار همبستگی در برابر COVID شود |

ظهیر طنین ، رئیس مأموریت دولت موقت سازمان ملل در کوزوو (UNMIK) ، به ارگان 15 عضو گفت.

تعادل دشوار

آقای تانین گفت ، چنین همبستگی ، به ویژه در همه گیر کنونی ، باید به شدت به دنبال دستیابی به توازن دشوار بین سلامت عمومی ، بهبود اقتصادی و حقوق بشر باشد – “معمای کنونی که در حال حاضر از دولت های جهان سرپیچی می کند”.

کوزوو ، که اکثریت آلبانیایی تبار دارد ، در درگیری خونینی که در سال 1998 آغاز شد ، با صلاحیت شورای تأمین اختیارات موقت اداری به سازمان ملل ، در سال 1999 ، از صربستان جدا شد.

کوزوو یک دهه بعد و با حمایت ایالات متحده و انگلستان و غیره ، یک جانبه اعلام استقلال کرد. اما صربستان با حمایت دیپلماتیک روسیه هرگز انشعاب را نپذیرفته است و کوزوو نیز به عضویت کامل در سازمان ملل دست نیافته است.

مراحل مختلف

آقای طنین ، در مورد آخرین گزارش دبیرکل در مورد UNMIK ، گفت که بحران COVID-19 در کوزوو مراحل مختلفی را طی کرده است ، از اقدامات سختگیرانه و قفل به سمت رویکرد آرامتر با هدف بهبود اقتصاد ، به عنوان یک دولت جدید نخست وزیر آدالله هوتی در ماه ژوئن زمام امور را به دست گرفت.

علی رغم ظرفیت کافی برای مقابله با بیماری همه گیر ، سیستم مراقبت های بهداشتی کوزوو – و به ویژه کارگران بهداشتی در خط مقدم – قهرمانانه تلاش کردند تا از منابع محدود به بهترین شکل استفاده کنند. وی گفت ، پیامدهای اقتصادی-اجتماعی بسیار شدید بوده است ، به طوری که عواقب روانشناختی نیز به طور گسترده ای در سراسر جامعه احساس می شود.

برای حضور سازمان ملل در کوزوو ، تمرکز بر کمک مستقیم به مردم ، نهادها و جوامع در چارچوب پشتیبانی استراتژیک ماموریت از گفتگو و اعتماد سازی ، در میان گزارشات مربوط به افزایش تعداد حوادث امنیتی علیه جوامع آسیب پذیر و غیر اکثریت نیز وی گفت: به عنوان افزایش قابل توجه خشونت خانگی و خشونت علیه کودکان.

گزارش های خبری در کوزوو ، به نقل از مقامات محلی بهداشت ، روز چهارشنبه تعداد موارد فعال COVID-19 را 1944 مورد اعلام کرد که بالاترین تعداد موارد جدید در شهرداری پریشتینا است.

مذاکرات از سر گرفته می شود

در مورد روابط بین پریشتینا و بلگراد ، آقای تانین دو طرف را برای از سرگیری مذاکرات – پس از برداشتن صد در صد تعرفه واردات کالاهای صربستان توسط کوزوو – ستود و آنها را به دنبال یک گفتگوی سازنده دعوت کرد.

وی گفت ، جلسات اخیر در بروکسل و واشنگتن زمانی که منابع بین المللی و رهبری در صحنه گرد هم می آیند و مسائل دشوار را به پیش می برند ، توانایی بالقوه پیشرفت را نشان می دهند.

وی گفت: “البته مهمترین شرایط برای موفقیت در مذاكرات باید وحدت سیاسی ، تعهد قوی و حسن نیت در بین رهبران چه در پریشتینا و بلگراد و حمایت بین المللی پایدار باشد.”

مقابله با اطلاعات غلط

آقای تانین در ادامه از رهبران کوزوو خواست که برای مقابله با اطلاعات غلط و اطمینان از اینکه کار دادستانی تخصصی کوزوو و اتاق های تخصصی کوزوو “حمایت نهادی و سیاسی بدون ابهامی” دارند ، بیشتر تلاش کنند.

باعث تأسف است که برخی از رهبران سیاسی “همیشه به تصحیح روایت های دروغین کمک نمی کردند” – از جمله با تلاش برای زیر سوال بردن حقانیت اتاق های تخصصی – پس از آنکه دادستان تخصصی در ماه ژوئن گفت که در حال تشکیل کیفرخواست علیه هاشم رئیس جمهور است تاچی ، از جمله دیگران.

سه نفر اکنون در بازداشت پیش از محاکمه به سر می برند ، یکی به اتهامات جنایات جنگی روبرو است و دو نفر دیگر به ظن ارعاب ، قصاص ، نقض پنهان کاری دادرسی و افشای غیرقانونی اطلاعات محافظت شده ، پس از انتشار اسناد مربوط به دادسرا به بیرون درز کردند .

آقای تاچی ، رهبر پیشین ارتش آزادیبخش کوزوو که پس از اعلام استقلال 2008 نخست وزیر کوزوو شد ، اظهار داشت که اگر و هنگامی که کیفرخواست وی به طور علنی توسط قضات پیش از محاکمه تأیید شود ، از سمت خود کناره گیری خواهد کرد ، آقای طنین گفت.