کنه های سگ ممکن است با تغییر آب و هوا انسان را بیشتر گاز بگیرند

تغییرات آب و هوایی می تواند بعضی از کنه های سگ را به جای نیش برای انسان به مکنده تبدیل کند.

آزمایشات نشان می دهد ، در دمای حدود 38 درجه سانتیگراد (100 درجه فارنهایت) برخی از کنه های سگ قهوه ای بیشتر از مردم به سگ جذب می شوند. کنه ها می توانند عامل بیماری زایی باشند که باعث ایجاد تب خال خال خال در کوه راکی ​​می شود. محققان در 16 نوامبر در نشست سالانه انجمن طب گرمسیری و بهداشت آمریكا گزارش دادند كه این یافته نشان می دهد كه آب و هوای گرمتر می تواند منجر به شیوع بیشتر بیماری از كنه ها به انسان شود.

لورا بكوس ، محقق دانشگاه دانشكده دامپزشكي ديويس ، از دانشگاه كاليفرنيا ، مي گويد: “ما مي توانيم انتظار شيوع بيماري هاي مكرر و بزرگتري از تب خال دار کوه راکي را داشته باشيم. بیماران مبتلا به تب خالدار کوه راکی ​​در صورت عدم درمان آنتی بیوتیکی در طی پنج روز ، می توانند بمیرند. حدود 5 تا 10 درصد افراد آلوده تسلیم این بیماری می شوند.

تحقیقات قبلی در اروپا حاکی از آن بود که کنه ها نسبت به افراد در هوای گرم تهاجمی ترند. برای فهمیدن اینکه آیا ترجیح میزبان سگ های قهوه ای به دما بستگی دارد یا خیر ، بکوس و همکارانش نوزادان و بزرگسالان را از دو گروه متمایز از نظر ژنتیکی ، یا از نژاد ، از این گونه اسیر کردند. Rhipicephalus sanguineus. یک تبار از منطقه ای گرم در آریزونا استقبال می شود ، و یک کنه گرمسیری محسوب می شود. تبار دیگر ، از اوکلاهما ، هوای سردتر را تحمل می کند و معتدل در نظر گرفته می شود.

دانشمندان رفتار کنه ها را در دمای اتاق 23 درجه سانتی گراد (74 درجه فارنهایت) و 38 درجه سانتیگراد متلاطم مقایسه کردند. در 10 آزمایش جداگانه در هر دما ، دانشمندان حدود 20 کنه را از هر دو نژاد و گروه های سنی قرار دادند در مرکز یک لوله پلاستیکی قرار دارد و به آنها امکان حرکت به سمت انسان یا سگ را می دهد.

به طور معمول ، کنه سگ را به انسان ترجیح می دهد. اما در دمای بالاتر ، کنه های گرمسیری بزرگسالان اولویت انسان را نشان می دهند. بیش از دو برابر کنه ها در دمای گرمتر به سمت انسان در مقایسه با دمای اتاق حرکت کرده اند. تغییر دما تأثیر قابل توجهی در کنه های معتدل یا پوره های هر دو تبار ندارد.

دانشمند با سگ در آزمایشگاه
محققان برای آزمایش اینکه آیا دما تأثیر می گذارد که آیا کنه های سگ قهوه ای بیش از سگها به انسان جذب می شوند ، آزمایشی را ترتیب دادند که در آن آنها یک سگ را در یک جعبه چوبی بزرگ قرار داده اند (نشان داده شده است) و یک نفر را در جعبه دیگر. آنها سپس جعبه ها را با یک لوله پلاستیکی شفاف به هم متصل کرده و مشاهده کردند که آیا کنه هایی که در این لوله قرار گرفته اند به سمت شخص یا سگ می خزند.دانشکده دامپزشکی Don Preisler / UC Davis

مشخص نیست که چرا کنه های گرمسیری بزرگسالان اولویت خود را در دمای بالا تغییر می دهند. این ممکن است ارتباطی با نحوه حس میزبان خود داشته باشد. بكوس می افزاید: “ممكن است گیرنده های شیمیایی بدن آنها در دماهای بالا به طور متفاوتی فعال شود ، اما هنوز مشخص نیست.”

در دو دهه گذشته ، ایالات متحده شاهد افزایش مداوم بیماری های منتقله از طریق کنه بوده است (SN: 15/11/18) در گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده ، در سال 2000 ، 495 مورد ریکتسیوز تب خال دار وجود دارد ، این گروه شامل تب خالدار کوه راکی ​​است. اکنون سالانه 4000 تا 6000 تب خالدار کنه در ایالات متحده گزارش می شود.

انواع مختلف کنه ها می توانند باکتری های ایجاد کننده تب خال خال راکی ​​کوه را حمل کنند. اما کنه سگ قهوه ای مسئول شیوع آن در جنوب غربی ایالات متحده است.

کاتلین واکر ، حشره شناس از دانشگاه آریزونا در توسان ، که با مطالعه ارتباط نداشت ، می گوید: “این یافته بسیار هیجان انگیز است ، زیرا تفاوت رفتاری بین این دو نژاد را نشان می دهد.” وی اضافه می کند ، کنه های گرمسیری بیشتری با افزایش دما به دلیل گرم شدن کره زمین ، به سمت شمال در حال حرکت هستند.

Backus می گوید که تیم او مایل است در آینده کنه های سگ قهوه ای را از مناطق بیشتری مطالعه کند ، گامی به سمت داشتن یک مجموعه داده بزرگتر برای جستجوی الگوها. او می گوید: “و اگر آنها انسان را در دمای بالا ترجیح می دهند ، همانطور كه ​​این مطالعه نشان می دهد ، این به ما كمك می كند تا بدانیم كه چرا ما شاهد شیوع تب خال خال های بیشتری در كوه راكی هستیم.”