کارشناسان حقوق از جذب زندانیان توسط گروه واگنر روسی به شدت نگران شده اند

در بیانیه ای، ده ها کارشناس گفتند که نمایندگان گروه مزدور متعلق به روسیه “برای زندانیانی که به این گروه می پیوندند و در جنگ اوکراین شرکت می کنند و همچنین ماهانه به بستگان آنها برای احکام جنایی عفو می کنند.”

کارشناسان – اعضای کارگروه استفاده از مزدوران، کارگروه ناپدید شدن اجباری یا غیر عمد، و سایر گزارشگران ویژه – گفتند که واگنر ظاهراً استخدام کرده است اتباع روسیه و خارجی گذراندن مجازات در کانون اصلاح و تربیت

کارشناسان مستقل گفتند که از تاکتیک‌های فشار توسط استخدام‌کنندگان واگنر مطلع شده‌اند و نشان می‌دهد که در برخی موارد استخدام از طریق تهدید یا ارعاب.

در برخی موارد، گزارش شده است که افراد بازداشت شده از ارتباط با خانواده ها و وکلای خود توسط استخدام کنندگان این گروه خودداری می کردند، “که می توانست ناپدید شدن اجباری باشد یا آنها را در معرض قرار دهد.”

باند مطبوعاتی

گزارش‌هایی مبنی بر اینکه گفته می‌شود زندانیان استخدام‌شده قبل از اعزام به اوکراین برای آموزش به بازداشتگاهی در منطقه روستوف منتقل شده‌اند و آنها بدون مدارک شناسایی به اوکراین منتقل شده‌اند و باید با گروه واگنر قرارداد امضا کنند، عمیقا نگران‌کننده است. کارشناسان منصوب شده توسط شورای حقوق بشر گفتند.

آنها افزودند: “ما به ویژه نگران هستیم که گروه واگنر استخدام خود را به مراکز اصلاح و تربیت در منطقه دونتسک اوکراین گسترش داده است.”

گزارش شده است که سربازان زندانی در مناطق نیمه‌اشغال روسیه در دونتسک و لوهانسک اوکراین مستقر شده‌اند و برای انجام وظایف مختلف از جمله «ارائه خدمات نظامی، بازسازی زیرساخت‌ها و مشارکت مستقیم در خصومت‌ها در کنار نیروهای روسی» کار می‌کنند. ” آنها گفتند.

تخلفات ادعایی

«استخدام گروه واگنر هستند ادعا می شود که در نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه شرکت داشته است در چارچوب درگیری مسلحانه جاری در اوکراین، آنها گفتند:از جمله ناپدید شدن اجباری سربازان اوکراینی و افسران دستگیر شدند».

ما از اتهاماتی مبنی بر استخدام زندانیان نگران هستیم مرتباً توسط مافوق خود مورد تهدید و بدرفتاری قرار می گیرندکارشناسان افزودند.

ما اطلاعاتی داریم که چندین سرباز به دلیل تلاش برای فرار اعدام شده اند و در موارد دیگر در ملاء عام به شدت مجروح شده اند. به عنوان هشداری برای سایر افراد استخدام شده این تاکتیک‌ها نقض حقوق بشر است و ممکن است به جنایت جنگی تبدیل شود.»

کارشناسان تاکید کردند که کشورها موظف به تنظیم و نظارت بر شرکت های خصوصی نظامی و امنیتی هستند که تحت صلاحیت خود فعالیت می کنند، از جمله استخدام پرسنل.

الزام به حفاظت

“دولت فدراسیون روسیه دارای یک تعهد به اعمال حداکثر هوشیاری برای محافظت از بازداشت شدگان کارشناسان گفتند که از خشونت، استثمار و ارعاب.

دولت‌ها موظفند افراد و شرکت‌های خصوصی را از این کار منع کنند بهره برداری از آسیب پذیری زندانیان برای سودجوییآنها افزودند.

کارشناسان نگرانی های خود را در مورد این اتهامات هم به دولت روسیه و هم به خود گروه واگنر که تحت مالکیت و اداره تاجر یوگنی پریگوژین است، ابراز کرده اند.

گزارشگران ویژه و کارشناسان مستقل در ظرفیت فردی خود فعالیت می کنند. آنها نه کارمند سازمان ملل هستند و نه برای کارشان حقوق دریافت می کنند.