کاربرد دستگاه cnc

تمام دستگاه های صنعتی که به وسیله کامپیوتر کنترل می شوند سی ان سی نامیده می شوند.CNC مخفف Computer Numerical Control می باشد.  

نسل اول این دستگاه ها NC (ان سی) ها بوده اند یعنی بدون کنترل کامپیوتری کنترل حرکت می کرده اند . دستگاه طبق منطقی خاص دستورات را دریافت و به صورت خطی یا کپی وار درک می کرده است.برای مثال با استفاده از کارت های پانچ شده.به عنوان مثال در دستگاه تراش برای دستور پیشروی به این صورت عمل می شود که قسمت ساپورت دستگاه را بوسیله دسته چرخان به جلو می بریم در ماشین های NC، این کار توسط یک سری دستورات پانچ شده بر روی نوار پانچ صورت می گرفت در دستگاه CNC امروزی این کار توسط یک کد صورت می گیرد

 

تاریخچه 

نسل اول این دستگاه ها NC ها بوده اند یعنی کامپیوتر را نداشته است و دستگاه طبق منطقی خاص دستورات را درک می کرده مثلا با استفاده از کارت های پانچ شده. 

به عنوان مثال در دستگاه تراش برای دستور پیشروی بدین صورت عمل می شود که قسمت ساپورت دستگاه را بوسیله دسته چرخان به جلو میبریم در ماشین های NC  این کار توسط یک سری دستورات پانچ شده بر روی نوار پانچ صورت می گرفت در دستگاه CNC  امروزی اینکار توسط یک کد صورت می گیرد . 

 

یکی از سیستم های کنترل دستگاه 

سیستم کنترل حلقه باز 

سیستم کنترل حلقه باز که تحت عنوان سیستم بدون پسخورد نیز نامیده می‌شود، یک سیستم کنترلی است که در آن خروجی کار تأثیری بر گام‌های بعدی ندارد. در واقع در این سیستم، خروجی کار نه اندازه‌گیری می‌شود و نتیجه آن بر کارهای بعدی دستگاه تأثیر گذاری می‌شود. این روش در دستگاه‌های کنترل عددی بسیار ارزان قیمت است و امروزه در دستگاه‌های پیشرفته کمتر از آن استفاده می‌شود. نکته مهم در این روش، سهولت کار دستگاه است که نیازی به تنظیمات پیشرفته ندارد. اگر کالیبراسیون دستگاه به شکل مناسب انجام نگیرد یا اغتشاشاتی در انجام کار به وجود بیاید، سیستم حلقه باز چندان مطلوب نیست و به جای آن از سیستم حلقه بسته استفاده می‌شود. 

 

دستگاه‌های CNC ساده گاهی اوقات از کنترل حلقه باز استفاده می‌کنند. استفاده از استِپ موتور برای دستیابی به جابجایی محور مورد نظر با ارسال تعدادی پالس DC کنترل شده، نمونه ای از کنترل حلقه باز CNC است. کنترل حلقه باز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، اما نمی‌تواند بررسی کند که حرکت مورد نظر، واقعاً حاصل شده یا اینکه خطا را تصحیح کند. 

 

نمونه ایی دیگر از دستگاه های برش 

دستگاه cnc برش پلاسما : برش پلاسما فرایند برش با قوس الکتریکی است و روی هر نوع فلز رسانا ، فولاد نرم ، آلومینیوم ، فولاد ضدزنگ (استاینلس استیل) و . . . می تواند انجام شود. معمولا برش پلاسما در مواردی که دقت بالاتر مورد نیاز باشد استفاده میشود و از لحاظ قیمت، کیفیت و امکانات بین هوا گاز و لیزر می باشد. دستگاه های برش پلاسما قابليت برش انواع ورق، شيت و اسلب فلزي را دارا مي باشند و در صنايع مختلف نظيرماشين سازي، قالب سازي، فولادسازي، سوله سازي، لوستر سازي و… کاربرد دارند. 

 

دستگاه cnc هوابرش : در این دستگاه ها سوخت گاز به همراه اکسیژن برای جوش دادن و برش فلزات استفاده می شود. دستگاه هوا برش به دلیل کاربرد ساده و مقرون به صرفه بودن کاربران خاص خود را دارد و شاید نتوان به راحتی دستگاه دیگری را جایگزین آن کرد ولی به دلیل سرعت کند برش و پایین بودن دقت در بعضی از صنایع به جای دستگاه هوا برش از دستگاه برش پلاسما و یا لیزر استفاده میکنند. دستگاه هوا برش برای برش ورق هاي تخت و صفحات با ضخامت بيشتراستفاهده می شود.