چالش های متعدد کاوش در قلمروهای پنهان

زن جوانی را تصور کنید که به دنبال کاوش در اعماق اقیانوس ها بود اما از رفتن به دریا منع شده بود. او از روی میزش در شهر نیویورک در دهه 1950، از تکه‌هایی از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط کشتی‌هایی که نمی‌توانست روی آن‌ها حرکت کند، برای ایجاد نقشه‌هایی استفاده کرد که درک ما از بستر دریا را متحول کرد و به تجدیدنظر در تاریخ زمین کمک کرد. نام او ماری تارپ بود.

سپس دانشمندان دیگر را چندین دهه بعد تصور کنید. آنها برای نقشه برداری پروژه های خود به قطب جنوب سفر کردند. مانند Tharp، محققان با موانعی روبرو شدند: رودخانه ای که آنها به دنبال آن بودند زیر صدها متر یخ جامد قرار دارد. بنابراین تیم سرنخ‌هایی از جمله چین و چروک روی سطح یخچال طبیعی را با هم وصله کرد که منجر به کشف یک غار تماشایی حکاکی شده در رودخانه در زیر یخ شد که تقریباً به ارتفاع ساختمان امپایر استیت است.

بسیاری از چالش‌ها در علم حول محور کاوش نامرئی یا غیرقابل دسترس است، خواه معدن ذرات زیر اتمی باشد، کهکشان‌های دور و یا کد ژنتیکی حیات. میل به دیدن، اندازه‌گیری، آشکار کردن سال‌ها کار طاقت‌فرسا و پر زحمت و اختراع ابزارهای جدید برای اکتشاف را به همراه دارد.

در مورد Tharp، فناوری‌های بهینه‌شده در طول جنگ جهانی دوم این امکان را برای کشتی‌ها فراهم کرد تا از امواج صوتی برای اندازه‌گیری دقیق عمق اقیانوس استفاده کنند. همانطور که روزنامه‌نگار مستقل بتسی میسون گزارش می‌دهد، تارپ از این اطلاعات صوتی محدود برای ترسیم برش‌های عمودی دوبعدی توپوگرافی کف دریا استفاده کرد، سپس آن اطلاعات را با دقت تعمیم داد تا بسیاری از نقاط خالی روی نقشه را پر کند. این یک سفر نقشه‌کشی بود – و به دانشمندان کمک کرد تا واقعیت رانش قاره‌ها را درک کنند.

محققان امروزی قطب جنوب از فناوری‌های دوران جنگ جهانی دوم از جمله رادار برای مشاهده زیر یخ و همچنین تجهیزات حجیم برای ذوب سوراخ‌های اکتشافی عمیق و سپس پایین آوردن دوربین‌ها استفاده می‌کنند. داگلاس فاکس، روزنامه‌نگار مستقل، در داستان جلد این شماره توضیح می‌دهد که این کار خسته‌کننده است، اما نتیجه آن می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. او از دست اول می داند. فاکس شش بار به قطب جنوب سفر کرده است و در سال 2013 زمانی که دانشمندان به یک دریاچه زیر یخبندان ضربه زدند و برای اولین بار نمونه های آب و گل را بازیابی کردند، حضور داشت. او برآمدگی‌های غازی را که با دیدن اولین نگاه‌های اجمالی از داخل تار دریاچه احساس کرد، به یاد می‌آورد و آن را به «دیدن سطح زهره برای اولین بار» تشبیه می‌کند.

دانشمندان در پایان سال 2021 اولین دیدگاه خود را از رودخانه مورد جستجو دریافت کردند. وقتی دوربین موجودات میگو نارنجی رنگ را جاسوسی کرد، شگفت زده شدند. دنیایی که این حیوانات در آن زندگی می کنند، تقریباً 500 کیلومتر از روشنایی روز، راز جدیدی برای کشف است.

داستان ماری تارپ بخشی از مجموعه شخصیت‌های ناخوانده ما است که داستان دانشمندانی را روایت می‌کند که کارشان کمتر مورد توجه قرار گرفته یا کمتر شناخته شده است. ما این مجموعه را به صورت آنلاین به عنوان بخشی از پروژه قرن علم خود راه اندازی کردیم. نمایه‌ها آنقدر محبوب شدند که ما آنها را برای خوانندگان چاپی خود آورده‌ایم و مجموعه را برای ارتقای کار دانشمندان گذشته و امروز گسترش می‌دهیم.

آیا دانشمندی وجود دارد که به نظر شما کار او شایسته توجه بیشتر باشد؟ ما از نامزدهای شما برای موضوعات بالقوه نمایه استقبال می کنیم. پیشنهادات خود را برای ما به آدرس [email protected] ایمیل کنید.