هشدار آژانس های سازمان ملل در مورد افزایش خطر گرسنگی در 18 “نقاط داغ”

سودان، بورکینافاسو، هائیتی و مالی به ارتقاء یافته اند بالاترین سطح هشدار، پیوستن افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن.

علاوه بر این، احتمال وقوع ال نینو – یک پدیده آب و هوایی طبیعی که اثر گرم شدنی بر دمای سطح اقیانوس‌ها در مرکز و شرق اقیانوس آرام دارد – نیز ترس از تغییرات آب و هوایی را در کشورهای آسیب‌پذیر افزایش می‌دهد.

در برابر “کسب و کار به طور معمول”

گزارش خواستار است اقدام فوری بشردوستانه برای حفظ جان و معیشت و جلوگیری از گرسنگی و مرگ.

«مسیرهای کسب و کار معمولی هستند دیگر گزینه ای نیست دونگیو کو، مدیر کل فائو، گفت: اگر می‌خواهیم به امنیت غذایی جهانی برای همه دست یابیم، در چشم‌انداز خطر امروزی، اطمینان حاصل کنیم که هیچ‌کس عقب نمی‌ماند.

وی بر ضرورت آن تاکید کرد مداخلات فوری در بخش کشاورزی برای بیرون کشیدن مردم از آستانه گرسنگی، کمک به آنها در بازسازی زندگی خود و ارائه راه حل های بلندمدت برای رسیدگی به علل اصلی ناامنی غذایی.

بدتر از همیشه

ناامنی غذایی حاد به طور بالقوه در 18 “نقطه داغ گرسنگی” افزایش می یابد که در مجموع شامل 22 کشوربر اساس این گزارش.

«نه تنها افراد بیشتری در نقاط بیشتری در سراسر جهان گرسنه می‌شوند، بلکه شدت گرسنگی آنها بدتر از همیشه استسیندی مک کین، مدیر اجرایی WFP گفت.

درگیری سودان هم اکنون باعث آوارگی و گرسنگی توده ای شده است. بیش از یک میلیون انتظار می رود شهروندان و پناهندگان از کشور فرار کنند، در حالی که 2.5 میلیون نفر دیگر در داخل مرزهای آن قرار است در ماه های آینده با گرسنگی شدید روبرو شوند.

این گزارش هشدار داد که سرریز احتمالی بحران خطر تأثیرات منفی در کشورهای همسایه را افزایش می دهد. اگر درگیری ادامه یابد، می‌تواند باعث آوارگی بیشتر و اختلال در تجارت و جریان کمک‌های بشردوستانه شود.

شوک های اقتصادی ادامه دارد

در همین حال، شوک‌های اقتصادی و عوامل استرس‌زا همچنان باعث گرسنگی حاد تقریباً در تمام نقاط داغ می‌شوند و روندهایی را که در سال 2022 در سطح جهانی مشاهده شد، ادامه می‌دهند، که عمدتاً به دلیل پیامدهای همه‌گیری COVID-19 و جنگ در اوکراین است.

افغانستان، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن در بالاترین سطح هشدار برای گرسنگی حاد هستند.

در کنار سودان، سه کشور دیگر – هائیتی، بورکینافاسو و مالی – نیز به دلیل محدودیت‌های حرکتی که بر مردم و کالاها تأثیر می‌گذارد، به این سطح ارتقا یافته‌اند.

«همه نقاط مهم در بالاترین سطح دارند جوامعی که با گرسنگی مواجه هستند یا پیش بینی می شود با آن مواجه شوند، یا در معرض خطر لغزش به سمت شرایط فاجعه بار هستند، زیرا آنها در حال حاضر سطوح اضطراری ناامنی غذایی دارند و با عوامل تشدید کننده شدیدی مواجه هستند. آژانس‌های سازمان ملل گفتند که این نقاط حساس به فوری‌ترین توجه نیاز دارند.

در این گزارش فهرست شده است جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، کنیا، پاکستان و سوریه به عنوان نقاط داغ با نگرانی بسیار بالا، همراه با میانمار.

همه این کشورها دارای تعداد زیادی از مردم هستند که با ناامنی غذایی حاد بحرانی همراه با بدتر شدن عواملی که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شرایط تهدیدکننده زندگی را تشدید کنند، مواجه هستند.

نقاط داغ دیگر هستند لبنان، مالاوی، السالوادور، گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوئه.

توزیع مواد غذایی سودان

در همین حال در سودان، برنامه جهانی غذا از روز شنبه شروع به توزیع کمک های غذایی برای هزاران نفر از مردمی که در خارطوم، پایتخت این کشور گرفتار شده بودند، از زمان آغاز جنگ شش هفته پیش، آغاز کرد.

این توزیع ها در آخرین روزهای آتش بس هفت روزه مورد توافق ارتش انجام شد که قرار بود عصر دوشنبه به وقت محلی منقضی شود.

این هست یک پیشرفت بزرگ ادی رو، مدیر کشور WFP، گفت: ما بالاخره توانستیم به خانواده‌هایی که در خارطوم گیر افتاده‌اند و هر روز برای گذراندن آن تلاش می‌کنند کمک کنیم.

از زمانی که درگیری بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و گروه نظامی رقیب، نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در اواسط آوریل آغاز شد، کارکنان شبانه روز برای دسترسی به مردم در شهر کار می کنند.

آقای رو گفت: «در اواخر هفته گذشته پنجره ای باز شد که به ما امکان داد توزیع مواد غذایی را آغاز کنیم. بستگی به طرفین دارد به درگیری و امنیت و دسترسی که آنها به طور واقع بینانه در زمین تضمین می کنند.

افزایش پشتیبانی

برنامه جهانی غذا به سرعت در حال گسترش توزیع کمک های غذایی اضطراری در سراسر سودان است.

آخرین به روز رسانی ها از جمله توزیع برای برخی 12445 نفر در مناطق تحت کنترل هر دو طرف در Omdurman، بخشی از منطقه شهری خارطوم.

کمک های غذایی بیشتر برای ادامه توزیع در پایتخت تا زمانی که وضعیت امنیتی اجازه دهد، با هدف رسیدن حداقل 500000 نفر.

توزیع غذا و مواد غذایی نیز در آخر هفته در وادی حلفا در ایالت شمالی برای حدود 8000 سودانی که از خارطوم فرار کرده اند و در حال انجام سفر طولانی به مصر هستند، آغاز شد. هفته گذشته برنامه جهانی غذا همچنین توزیع را برای 4000 آواره جدید در بندر سودان، شهری در ساحل دریای سرخ آغاز کرد.

آژانس سازمان ملل متحد از زمان از سرگیری فعالیت‌های سودان در اوایل ماه جاری، به سرعت حمایت خود را برای رسیدن به 675000 نفر با کمک‌های غذایی و تغذیه اضطراری در 13 ایالت از 18 ایالت سودان افزایش داده است. پس از کشته شدن سه کارمند در دارفور شمالی در 15 آوریل، اولین روز درگیری، فعالیت ها متوقف شد.

با افزایش گرسنگی، برنامه جهانی غذا در حال گسترش برای حمایت از 5.9 میلیون نفر در سراسر کشور است و برای رسیدن به آنها به 731 میلیون دلار نیاز دارد.