هائیتی: طرحی 720 میلیون دلاری برای حمایت از میلیون‌ها نفری که با گروه‌های تبهکار، گرسنگی و وبا مواجه هستند

درخواست کمک مالی 2023 بزرگترین درخواست برای این کشور کارائیب از زمان زلزله ویرانگر سال 2010 و بیش از دو برابر مبلغ درخواستی در سال گذشته است.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد تعداد هائیتی هایی که برای زنده ماندن به کمک نیاز دارند. طی پنج سال گذشته دو برابر شده است به 5.2 میلیون نفر و هدف رسیدن به 60 درصد یا 3.2 میلیون نفر است.

“زمان حساس”

اولریکا ریچاردسون، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در هائیتی، گفت: طرح کامل واکنش بشردوستانه 2023، که در 19 آوریل آغاز خواهد شد، در “زمان حساسی” ارائه می شود.

او گفت: «با توجه به وخامت سریع وضعیت کشور، برنامه امسال به فوری ترین نیازهای بشردوستانه و حفاظتی رسیدگی می کند و در عین حال مقاومت مردم و نهادها را در برابر شوک های طبیعی تقویت می کند.

“همزمان، آنچه مردم هائیتی به شدت می خواهند صلح و امنیت استو همه ما باید از تلاش‌ها برای این منظور حمایت کنیم.»

آب و هوای ترس

OCHA گفت که عامل اصلی بحران خشونت باند است که همچنان در سراسر کشور گسترش می یابد. تخمین زده می شود که 80 درصد از کلان شهر پایتخت، پورتو پرنس، یا تحت کنترل یا تحت نفوذ باندها است.

خانم ریچاردسون گفت: «به‌ویژه در پورتو پرنس، جو دائمی ترس وجود دارد. هائیتی ها زندگی خود را در معرض خطر قرار دهند صرفاً با تلاش برای رفتن به سر کار، غذا دادن به خانواده یا بردن فرزندانشان به مدرسه.»

OCHA گزارش داد که خشونت مسلحانه به طور نامتناسبی بر زنان و دختران تأثیر می گذارد، اما پسران نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

آژانس ملل متحد گفت که تجاوز جنسی، از جمله تجاوز گروهی، و سایر اشکال خشونت جنسی، برای ایجاد وحشت در مردم، از جمله کودکان 10 ساله استفاده می شود. در همین حال، بسیاری از باندها نیز کودکان را در صفوف خود جذب می کنند.