هائیتی: در حال حاضر به حمایت بین المللی برای جلوگیری از خشونت های مارپیچ باندها نیاز است

تنها در ماه آوریل، بیش از 600 نفر کشته شدند بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط دفتر یکپارچه سازمان ملل در هائیتی (BINUH) در خشونت در پایتخت این کشور. این به دنبال کشته شدن حداقل 846 نفر در سه ماه اول سال 2023 است.

BINUH گفت که به طور کلی، تعداد قربانیان قتل، جراحت و آدم ربایی در سه ماهه اول 28 درصد افزایش داشته است در سال، در مجموع 1634 مورد گزارش شده است.

قیام در هوشیاری

قتل‌های اوباش و لینچ کردن اعضای باند ادعایی نیز در حال افزایش است، زیرا «هوشیاران قانون را در دستان خود می گیرنددفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) اعلام کرد. حداقل 164 قتل در ماه آوریل ثبت شد.

آخرین گزارش OHCHR و BINUH به ظهور گروه‌های هوشیار اشاره می‌کند، «به دنبال درخواست‌های برخی از شخصیت‌های سیاسی و روزنامه‌نگاران از شهروندان برای تشکیل سازمان‌های دفاع شخصی برای مبارزه با خشونت باند».

رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد این یافته ها تاکید کرد هوشیاری فقط به مارپیچ خشونت دامن می زند.

خشونت افراطی

این گزارش خاطرنشان می کند که باندها از تک تیراندازها بر روی پشت بام ها برای شلیک بی رویه به افرادی که فعالیت های روزانه خود را انجام می دهند، استفاده می کنند. در برخی موارد، اعضای باند با کشتار به محله‌ها حمله کردند، «مردم را در وسایل حمل‌ونقل عمومی زنده زنده سوزاندند» و «همه مخالف باند» را اعدام کردند.

این گزارش همچنین استفاده از خشونت جنسی، از جمله تجاوز به تجاوز دسته جمعی، “برای ایجاد وحشت و ایجاد درد” بر جمعیت های تحت کنترل باندهای رقیب را مستند می کند.

بر اساس یک سازمان محلی حقوق بشر که در این گزارش نقل شده است، حداقل 652 زن و دخترمورد تجاوز جنسی فردی و جمعی قرار گرفته است در مناطق تحت کنترل باند طی سال گذشته.

دلایل ریشه‌ای یک “اضطرار حقوق بشر”

رئیس حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد که فقر و فقدان خدمات اولیه یکی از دلایل اصلی خفقان باندها بر کشور است.

در اوایل سال جاری، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) هشدار داده بود که نیمی از جمعیت هائیتی یا برخی 4.9 میلیون نفر برای دسترسی به غذا با مشکل مواجه بودند.

آقای تورک گفت: “دولت با حمایت جامعه بین المللی، باید تمام تلاش خود را برای انجام تعهدات خود برای فراهم کردن دسترسی منظم و بدون مانع به مردم به آب تمیز، غذا، بهداشت و سرپناه انجام دهد.”

او گفت که یک “پاسخ محکم” به آنچه که او به عنوان “فضای اضطراری حقوق بشر” اعلام کرد، مورد نیاز است.

“اقدام بین المللی هماهنگ” مورد نیاز است

آقای تورک بار دیگر از جامعه بین المللی خواست کهیک نیروی پشتیبانی محدود، تخصصی و مطابق با حقوق بشر مستقر کنیدبا یک برنامه اقدام جامع برای کمک به موسسات هائیتی.

ماه گذشته این کشور در دستور کار شورای حقوق بشر قرار گرفت، که قطعنامه ای را اتخاذ کرد که خواستار آن شد انتصاب کارشناس مستقل حقوق در هائیتی

این قطعنامه که توسط خود هائیتی حمایت می شود، خواستار «اقدام بین المللی هماهنگ و هدفمند» شد.

در راستای این قطعنامه، وظایف ویلیام اونیل، کارشناس مستقل جدید حقوق بشر در هائیتی، شامل تمرکز بر وضعیت کودکان و قاچاق انسان و ارائه مشاوره و کمک های فنی به دولت هائیتی، نهادهای ملی حقوق بشر است. و سازمان های جامعه مدنی برای کمک به ترویج و حمایت از حقوق بشر.

کارشناسان مستقل حقوقی که توسط رئیس حقوق ملل متحد بر اساس قطعنامه های شورای حقوق بشر منصوب می شوند، نه کارمندان سازمان ملل هستند و نه برای کارشان دستمزد دریافت می کنند.