موریا پس از آن آتش سوزی کرد: بیش از 1000 پناهجو امسال از یونان نقل مکان کردند |

این گروه شامل خانواده هایی با كودكان با نیازهای ویژه بهداشتی و بیش از 50 كودك بی سرپرست بود كه سه هفته پیش بیشتر آنها به سرزمین اصلی یونان منتقل شده بودند ، زیرا مرکز آتش سوزی و پذیرش موریا را در جزیره لسوس تخریب كرد.

“ما از افرادی که در یونان به ما کمک کردند احساس سپاس می کنیم و هرگز آنها را فراموش نمی کنیم. ما آلمانی صحبت نمی کنیم ، اما تلاش زیادی خواهیم کرد تا زبان را یاد بگیریم. برادرانم در آلمان زندگی می کنند و من هیجان زده هستم که پس از مدت طولانی دوباره آنها را می بینم. “، گفت: لینا حسین از سوریه ، که به همراه همسر و دو پسرش سفر کرده است.

تقسیم مسئولیت

خانواده حسین در شانزدهمین پرواز که توسط سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) ، آژانس پناهندگان سازمان ملل ، UNHCR و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با همکاری دولت یونان از طریق دبیر ویژه حفاظت انجام شد ، به آلمان رفتند. کودکان بی سرپرست و در همکاری نزدیک با دفتر پشتیبانی پناهندگی اروپا (EASO).

از زمان آتش سوزی موریا ، آژانس های سازمان ملل متحد با همکاری کمیسیون اروپا – شاخه اجرایی اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) – و مقامات یونانی ، 724 کودک بی سرپرست را از جزایر به سرزمین اصلی منتقل کرده اند ، پیش بینی انتقال آنها به سایر کشورها کشورهای اروپایی

آنها گفتند که ابتکار عمل جابجایی ، که در آوریل گذشته آغاز شد ، ثابت کرده است که عملی قابل تقسیم مسئولیت است.

اولا هنریکسون ، مدیر منطقه ای IOM ، گفت: “این نقطه عطف شاهدی قابل توجه است که همکاری بین شرکا می تواند زندگی کودکان و سایر افراد آسیب پذیر را به سمت بهتر تغییر دهد.”

“با وجود چالش های همه گیر COVID-19 ، پروازهای جابجایی تقریباً هر هفته در حال انجام است. ما امیدواریم که این حرکت پایدار و گسترش یابد ، به زودی کشورهای بیشتری در اروپا شرکت کنند. ”

در هنگام سختی کمک کنید

همچنین شرکای سازمان ملل متحد تشویق شدند که سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از پناهجویان اضافی و پناهندگان شناخته شده از یونان در زمان سختی بیشتر استقبال کرده اند.

در سال جاری در مجموع 1066 پناهجو از یونان به بلژیک ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، ایرلند ، لوکزامبورگ و پرتغال منتقل شده اند.

پاسکاله مورو ، مدیر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اروپا گفت: “به دنبال بسیاری از درخواست ها برای افزایش تقسیم مسئولیت در اروپا و نیاز ویژه به اسکان کودکان بی سرپرست و سایر افراد آسیب پذیر از یونان ، ما بسیار خوشحالیم که می بینیم این حالت به شکل مشخص و به تدریج در حال گسترش است.”

“ما از کشورهای مربوطه سپاسگزاریم و امیدواریم که کشورهای بیشتری از این مثال مثبت پیروی کنند و همبستگی خود را با یونان نشان دهند.”

حق ایمن بودن

در حال حاضر ، در یونان نزدیک به 4،400 کودک بی سرپرست و جدا از هم وجود دارد که نیاز فوری به راه حل های پایدار ، مانند ثبت نام سریع ، تجمع خانواده و جابجایی دارند.

آژانس های سازمان ملل هشدار دادند بیش از 1000 نفر در معرض خطرات شدید ، از جمله استثمار و خشونت ، و شرایط نامطمئن در مراکز شهری قرار دارند.

افشان خان ، مدیر منطقه ای یونیسف در اروپا و آسیای میانه ، و هماهنگ کننده ویژه پاسخ به پناهندگان و مهاجران در اروپا

“این کودکان ، که بسیاری از آنها از فقر شدید و درگیری فرار کرده اند ، حق داشتن امنیت و رشد کامل را دارند.”