معاون دبیرکل سازمان ملل می گوید: «تغییر تحول آفرین» برای بازگرداندن اهداف جهانی به مسیر مورد نیاز است

صبح چهارشنبه در سانتیاگو، پایتخت شیلی، خانم محمد در Palacio de La Moneda با رئیس جمهور گابریل بوریک ملاقات کرد تا در مورد تسریع دستور کار 2030 و اهداف توسعه پایدار (SDGs) در کشور گفتگو کند.

رئیس جمهور استراتژی ملی برای اجرای دستور کار 2030 را ارائه کرد. هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در شیلی، ماریا خوزه تورس، وزیر توسعه اجتماعی و خانواده، جورجیو جکسون، معاون وزیر روابط بین الملل، گلوریا د لا فوئنته، و سفیر شیلی در سازمان ملل، پائولا نارواز نیز حضور داشتند.

بعداً، خانم محمد با رهبران زن بومی – ماپوچه، راپا نویی، لیکانانتای (آتاکامنیوس)، آیمارا، دیاگیتا، چنگو، کچوا، کاوسکار و کولا – در مرکز تشریفات Mahuidache، کمون ال بوسکه، یک فضای حمایت اجتماعی با تمرکز بر صحبت کرد. ارتقای حقوق مردمان بومی و مشارکت آنها.

در محل، معاون دبیرکل توسط مقامات محلی، Wünel Domo Elsa Quinchaleo و تیم مدیریتی متشکل از Contanza Hueche و Norma Hueche مورد استقبال قرار گرفت.

در جریان گفتگو، رهبران بومی بر لزوم آشکار ساختن چشم‌انداز و مشارکت خود در توسعه پایدار تأکید کردند و تمایل خود را برای شرکت در انجمن‌های محلی، ملی و جهانی برای بحث در مورد تسریع 17 SDG ابراز کردند.

خانم محمد بر لزوم بازگرداندن هماهنگی بین مردم و سرزمین تاکید کرد و در این راستا، زنان بومی نقش اساسی در حفظ و انتقال دانش سنتی دارند.

“امروز آنها به ما از آرزوهای خود می گویند که هیچ کس را پشت سر نگذاریم. جهان باید بپذیرد که ثروت جامعه با مردم بومی ارتباط دارد. همه ما از جایی آمده‌ایم و اگر فرهنگ‌ها، مذاهبی را که از کجا آمده‌ایم ندانیم، نمی‌توانیم خیلی دور برویم.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که «امروز صبح رئیس جمهور با ما در مورد دستور کار 2030 صحبت کرد و به ما گفت که باید با مردم درباره معنای آن صحبت کنیم که این دستور کار دیگران نیست، بلکه برای همه است.» بنابراین، «این [meeting] امروز با رهبران زن است تا بتوانیم به شما گوش دهیم و بفهمیم که چه معنایی برای شما و مردم شما دارد.”

به نوبه خود، رهبر ماپوچه، کنستانزا هوئچه، به اهمیت این رویداد اشاره کرد، که “فرصتی برای قابل مشاهده کردن واقعیت مردم بومی شهری است”.

انجمن توسعه پایدار

خانم محمد پس از ورود به شیلی در افتتاحیه ششمین نشست مجمع کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب در مورد توسعه پایدار که از 25 تا 28 آوریل در مقر ECLAC و با حضور وزیر امور خارجه برگزار می شود، شرکت کرد. امور، تجارت بین المللی و عبادت آرژانتین، سانتیاگو کافایرو؛ پائولا نارواز، سفیر شیلی در سازمان ملل؛ دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و دریای کارائیب (ECLAC)، خوزه مانوئل سالازار-زیریناخس، و سایر مقامات سطح بالا.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان خود گفت که اگرچه قدردانی از دستاوردهای توسعه پایدار در منطقه مهم است، اما این یک “محله حیاتی برای اهداف توسعه پایدار” است. ما به نیمه راه رسیدن به دستور کار 2030 رسیده ایم – و به شدت از مسیر خارج شده ایم.

آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل با رهبران بومی در شیلی دیدار کرد.

آمنه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل با رهبران بومی در شیلی دیدار کرد.

سیاست‌های جاه‌طلبی برای خنثی کردن تزلزل SDG

وی گفت: «پیشرفت ما به سمت اهداف توسعه پایدار دچار تزلزل شده است – و حتی از برخی اهداف و اهداف مهم عقب نشینی کرده است – افراد بی‌شماری را پشت سر گذاشته و افزود: در منطقه و در چارچوب بحران‌های سیاره‌ای سه گانه پس از کووید، رشد کم و با عمیق‌تر شدن آسیب‌پذیری‌ها در برابر تغییرات اقلیمی، پیش‌بینی می‌شود که تنها 25 درصد از اهداف SDG در سال 2030 محقق شود.

در مقابل این پس‌زمینه، خانم محمد گفت: «تا زمانی که اکنون اقدام نکنیم، همه این عوامل می‌توانند وعده‌های اهداف توسعه پایدار را دور از دسترس قرار دهند. برای تقویت روندهای مثبت و معکوس کردن روندهای منفی، سیاست های بلندپروازانه، همراه با اصلاحات، به فوریت مورد نیاز است.

به طور گسترده تر، او اظهار داشت: «این سال آینده دستور کار 2030 را تعیین خواهد کرد. ما باید به تغییرات دگرگون کننده دست یابیم. رهبران جهان باید یک انتخاب داشته باشند – تعهد خود را برای آینده ای بهتر انجام دهند یا اجازه دهند آن را به حاشیه برانند.

با در نظر گرفتن این موضوع، او تاکید کرد که اجلاس SDG و اجلاس جاه طلبی آب و هوا در سپتامبر باید منجر به تعهد مشخص رهبران سیاسی برای سرمایه گذاری در توسعه پایدار و زنده نگه داشتن حد 1.5 درجه (موافق شده در توافقنامه آب و هوایی پاریس) شود.

مجمع منطقه ای که از سال 2017 به صورت سالانه برگزار می شود، به دنبال به اشتراک گذاشتن تجربیات و اهداف مشترک، تجربیات و چالش های مربوط به اجرای دستور کار 2030 در زمینه های زیر است: آب پاک و فاضلاب (SDG 6). انرژی مقرون به صرفه و پاک (SDG 7)؛ صنعت، نوآوری و زیرساخت (SDG 9)؛ شهرها و جوامع پایدار (SDG 11)؛ و مشارکت برای اهداف (SDG 17).

خانم محمد در طول روز خود در پایتخت، همچنین با نمایندگان 19 آژانس، صندوق و برنامه سیستم سازمان ملل متحد در شیلی دیدار کرد.

ماریا خوزه تورس، هماهنگ‌کننده مقیم سیستم سازمان ملل متحد در شیلی، در پایان سفر آمینه جی محمد، اهمیت این سفر را برای این کشور برجسته کرد، زیرا «این راهی برای شناخت چالش‌ها و مشارکت‌های شیلی است. و مردم آن، در سطح بین المللی، برای تسریع تحقق توسعه پایدار، با جامعه ای عادلانه تر».