مرگ و میر ناشی از فنتانیل در میان کودکان و نوجوانان آمریکایی افزایش یافته است

فنتانیل، یک مخدر مصنوعی مرگبار، تعداد فزاینده ای از کودکان و نوجوانان را در ایالات متحده می کشد.

جولی گایتر، متخصص اپیدمیولوژیست از دانشکده پزشکی ییل، که داده ها را در اول ماه مه در نشست انجمن های آکادمیک کودکان در واشنگتن ارائه خواهد کرد، می گوید بیش از 1500 کودک زیر 20 سال در سال 2021 بر اثر فنتانیل جان خود را از دست دادند که چهار برابر بیشتر از سال 2018 است. DC مرگ و میر ناشی از فنتانیل تقریباً تمام مرگ و میرهای مرتبط با مواد افیونی در این گروه سنی در سال 2021 را تشکیل می دهد.

فنتانیل یک ماده افیونی آزمایشگاهی است که برای درمان درد استفاده می شود و 30 تا 50 برابر قوی تر از هروئین است و در دوز بسیار کمتر آن را کشنده می کند. این دارو همچنین به‌طور غیرقانونی تولید و فروخته می‌شود و به طور فزاینده‌ای یافت می‌شود که داروهای نسخه‌ای تقلبی را آلوده می‌کند، یا به طور کامل جایگزین دارویی می‌شود که خریدار انتظار دریافت آن را دارد.SN: 5/1/18).

سارا بگلی، متخصص اطفال و ارائه‌دهنده اعتیاد، از دانشکده پزشکی چوبانیان و آودیسیان دانشگاه بوستون، می‌گوید: «این اساساً داستان اتفاقی است که در بین نوجوانان می‌افتد. آنها قصد خرید و استفاده از یک نوع دارو یا ماده را دارند اما ناآگاهانه فنتانیل را می بلعند. مردم پیش‌بینی نمی‌کنند که قرار است در معرض فنتانیل قرار بگیرند، و سپس می‌شوند و این منجر به مصرف بیش از حد می‌شود.»

برخی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد فرد مصرف بیش از حد را تجربه می‌کند عبارتند از به خواب رفتن، از دست دادن هوشیاری، صدای غرغر کردن یا خفگی و ضعف یا عدم تنفس.

باگلی که در این کار دخالتی نداشت، می‌گوید: «این تغییر در عرضه دارو، جایی که شما فقط یک اپیوئید قوی‌تر دارید، واقعاً همه چیز را هدایت می‌کند.

گایتر گزارش می دهد که بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از فنتانیل در میان کودکان و نوجوانان در خانه رخ داده است و اکثریت قریب به اتفاق تصادفات بوده است. او می‌گوید: «برای بچه‌های کوچک‌تر، بچه‌هایی که متحرک هستند، ممکن است دارویی مصرف کنند که روی زمین نیست». باید آموزش بیشتری وجود داشته باشد تا والدین بفهمند فنتانیل چقدر کشنده است و داروها “باید دور از نزدیکی کودک نگهداری شوند.”

گیتر داده های مرگ و میر کودکان جمع آوری شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده را از سال 1999 تا 2021 تجزیه و تحلیل کرد. میزان مرگ و میر ناشی از فنتانیل در آن دوره بیش از 300 درصد افزایش یافت، از 0.47 در هر 100000 کودک به 1.92 در هر 100000 کودک. در سال 2021، 40 نوزاد و 93 کودک 1 تا 4 ساله بر اثر فنتانیل جان خود را از دست دادند.

مرگ و میر فنتانیل برای بزرگسالان نیز افزایش یافته است. بیش از 70000 مرگ و میر در ایالات متحده به دلیل مواد افیونی مصنوعی، عمدتاً فنتانیل، در سال 2021 بود، از بیش از 106000 مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آن سال.

نالوکسون، دارویی که می‌تواند مصرف بیش از حد مواد افیونی را معکوس کند، در ماه مارس برای استفاده بدون نسخه توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شد و انتظار می‌رود در اواخر تابستان در فروشگاه‌های مختلف در دسترس باشد. برخی از جوامع آموزش هایی را در مورد نحوه تجویز دارو، که به صورت اسپری بینی ارائه می شود، برگزار کرده اند و با توزیع نالوکسان بین شرکت کنندگان به پایان می رسد.

گیتر می‌گوید که پادزهر اپیوئیدی که با نام تجاری نارکان فروخته می‌شود، «برای کودکان در هر سنی بی‌خطر است». اگر والدین دارو را در اختیار داشته باشند، می توانند «تقریباً فوراً اثرات مواد افیونی را معکوس کنند».

باگلی می‌گوید که افزایش آگاهی در مورد نارکان در میان نوجوانان نیز مهم است. در مکالماتی که او با نوجوانان داشته، آنها سوالات زیادی در مورد چگونگی حفظ امنیت دوستان خود دارند، “که واقعاً فوق العاده است.” بحث در مورد مصرف بیش از حد با نوجوانان می تواند شامل صحبت در مورد خطر یک فرد و همچنین “چگونه از افرادی که در زندگی خود به آنها اهمیت می دهید مراقبت کنید و اگر آنها در بحران هستند پاسخ دهید.”