قبرس متعهد به از سرگیری مذاکرات صلح شد. |

قبرس برای بیش از چهار دهه تقسیم شده است و آخرین بار رهبران جوامع یونانی و ترکی آن سه سال پیش در یک کنفرانس به همت سازمان ملل در کرانس-مونتانا ، سوئیس دیدار کردند.

بحث و گفتگوها در دهکده کوه های آلپ حدود شش موضوع اصلی بود ، از جمله امنیت و تضمین ها ، مرزهای جدید سرزمینی و تقسیم قدرت. یونان ، ترکیه و انگلستان به عنوان ضامن و اتحادیه اروپا به عنوان ناظر عمل کردند. گفتگوها پس از یک هفته متوقف شد.

“متأسفانه ، علیرغم مشارکت مثبت ما و ارائه پیشنهادهای معتبر و واقع بینانه ، مذاکرات به دلیل مواضع انعطاف ناپذیر ترکیه و اصرار بر حفظ پیمان ضمانت تضمین و حق مداخله و همچنین حضور دائمی نیروها ناموفق بود ، آقای Anastasiades که سخنرانی از پیش ضبط شده وی در سالن اجتماعات عمومی پخش شد ، گفت.

“از آن زمان ، و علی رغم ناامیدی ، ما بارها تعهد خود را برای از سرگیری سریع گفتگوهای مستقیم برای حل و فصل مسئله قبرس از آنجا كه در كرانس-مونتانا متوقف شده بود ، اعلام كردیم.”

بازگشت به مذاکرات

رئیس جمهور از تلاش های دبیرکل سازمان ملل متحد برای ازسرگیری روند مذاکرات استقبال کرده است.

آنتونیو گوترش ، رئیس سازمان ملل ، نوامبر گذشته در برلین با آقای آناستازیادس ، رهبر یونان قبرس و همتای قبرسی ترکی اش ، مصطفی آکینچی ، دیدار کرد.

دبیرکل بعداً بیانیه ای صادر کرد و در آن تعهد خود را برای بررسی امکان تشکیل جلسه غیررسمی سازمان ملل با دو رهبر و سه ضامن “در یک مرحله مناسب” تشریح کرد و افزود: “تصدیق می شود که این زمان باید متفاوت باشد.”

آقای آناستازيادس تعهد خود را برای ازسرگیری روند صلح “مطابق با تفاهم مشترک مشترک با دبیرکل سازمان ملل متحد” در نوامبر 2019 تأکید کرد

وی گفت: “من انتظار داشتم ، به دنبال اظهارات اخیر دبیر كل در مورد قصد خود برای از سرگیری مذاكرات ، كه ترکیه پاسخ مثبت دهد.”

“با این حال ، با تأسف شدید ، ما از واکنش ترکیه ، از طریق اظهارات عمومی وزیر امور خارجه (وی) که استدلال می کند که آرزو و هدف آنها ایجاد یا تحمیل راه حل دو کشور یا کنفدراسیون است ، از ما مطلع شدیم. سیستم حکمرانی. ”

سازمان ملل متحد در دوره COVID-19

هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در میان بیماری همه گیر COVID-19 در حال برگزاری است.

آقای آناستازیادس گفت که تنها راه پیشبرد بحران ، همبستگی جهانی است که شامل تقسیم عادلانه هر واکسن COVID-19 پس از تولید است.

همانطور که در مورد سازمانهای سراسر جهان اتفاق می افتد ، همه گیری سازمان ملل متحد را مجبور کرده است تا روش کار خود را برای مطابقت با اقدامات فاصله فیزیکی وفق دهد.

رهبران جهان سخنرانی های خود را برای مناظره سالانه ، که از صفحه های غول پیکر در سالن برجسته مجمع عمومی پخش می شود ، ضبط کرده اند.

گزارش سازمان ملل متحد ، علی رغم عدم توانایی در جمع آوری امسال ، مشارکت سران کشورها و دولتها در بالاترین سطح قرار دارد.