طوفان موکا: به دلیل گرسنگی و بیماری ها به بودجه فوری نیاز است

در میانمار، سازمان ملل روز سه شنبه درخواست داد 333 میلیون دلار برای کمک به 1.6 میلیون از آسیب پذیرترین افراد، بسیاری از آنها خانه های خود را در اثر طوفان بیش از یک هفته پیش در غرب کشور از دست داده اند.

راماناتان بالاکریشنان، مقام ارشد امدادرسانی سازمان ملل متحد در این کشور، به خبرنگاران در ژنو گفت که این فاجعه صدها هزار نفر را بدون سقف بالای سرشان با نزدیک شدن به باران موسمی رها کرده است.

از جمله اولویت ها تامین سرپناه ایمن برای مردم و جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری های منتقله از طریق آب است.

1.6 میلیون نفر در میانمار به کمک نیاز دارند

با وزش بادهای ساحلی با سرعت 250 کیلومتر در ساعت که در 14 مه به خلیج بنگال فرود آمد، موکا باعث سیل و رانش زمین به منطقه ای شد که محل زندگی صدها هزار نفری است که به دلیل درگیری طولانی مدت در میانمار آواره شده اند، که بسیاری از آنها اقلیت روهینگیا در ایالت راخین.

درخواست تجدید نظر سازمان ملل متحد “تزریق فوری” بودجه برای حمایت از کسانی که در مناطق با بیشترین تاثیر در سراسر ایالت های راخین، چین، ماگوی، ساگاینگ و کاچین قرار دارند.

آقای بالاکریشنان، که مقیم و هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در میانمار است، از طریق زوم از یانگون صحبت می کرد، گفت که 1.6 میلیون نفری که تحت درخواست کمک مالی جدید برای حمایت شناسایی شده اند شامل “افرادی هستند که خانه های خود را از دست داده اند، افرادی که به سلامت دسترسی ندارند”. خدمات و آب سالم، افراد ناامن غذایی یا سوء تغذیه، افراد آواره در اردوگاه ها، افراد بی تابعیت، زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت.

بازسازی قبل از باران های موسمی

آقای بالاکریشنان هشدار داد که «افراد آسیب دیده با یک اگر نتوانیم منابع را بسیج کنیم، فصل طولانی و بد باران موسمی به موقع”.

او همچنین به خبرنگاران نگاهی اجمالی به شرایط سختی که آوارگان داخلی یا آوارگان داخلی در سیتوه، پایتخت ایالت راخین میانمار با آن روبرو هستند، ارائه کرد.

او گفت که یک آوارگان داخلی از اردوگاهی در سیتو به همکارانش گفت که پناهگاهش ویران شده است در حالی که خانواده اش در اوج طوفان به محل تخلیه پناه برده اند.

آنهایی که ماندند با غرق شدن کمپ با یک تجربه وحشتناک روبرو شدند در آب ناشی از موج طوفان،» این مقام امداد سازمان ملل، پیش از تاکید بر نیاز به مراقبت های پزشکی، آب تمیز و غذا و همچنین حمایت از بازسازی پناهگاه ها، گفت.

یک پناهگاه توسط طوفان موکا در اردوگاه آوارگان داخلی Nget Chaung 2 در ایالت راخین در میانمار تکه تکه شده است.

یک پناهگاه توسط طوفان موکا در اردوگاه آوارگان داخلی Nget Chaung 2 در ایالت راخین در میانمار تکه تکه شده است.

واکنش بشردوستانه در حال انجام است

آقای بالاکریشنان گفت که صدها پرسنل بشردوستانه در ایالت راخین در حال حاضر کمک های غذایی، سرپناه، آب و اقلام بهداشتی را «در هر کجا که دسترسی داشته باشند» ارائه می دهند، در حالی که تیم های بهداشتی سیار از مردم در محل حمایت می کنند و برنامه هایی برای توزیع کمک های فوری اضافی

هزاران نفر در حال حاضر حمایت دریافت کرده اند و ما امیدواریم که به زودی چراغ سبز را برای یک طرح توزیع دو هفته ای دریافت کنیم… در تمام جوامع آسیب دیده در راخین و چین، او اعلام کرد.

آوارگان روهینگیا در بنگلادش مورد حمله قرار گرفتند

در همسایگی بنگلادش، سازمان ملل برای حمایت از واکنش طوفان 42 میلیون دلار درخواست کرده است، از جمله 36 میلیون دلار برای پناهندگان روهینگیا که در کمپ های مناطق آسیب دیده زندگی می کنند.

گوین لوئیس، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در بنگلادش که از داکا صحبت می کرد، به خبرنگاران گفت که بیش از 400000 نفر در کشور آسیب دیده اند و 40000 پناهجوی روهینگیا که در کمپ ها زندگی می کردند، خانه های خود را – که اغلب سازه های بامبوی موقت بودند – دیدند که ویران شده یا آسیب دیده است.

کاهش بیشتر جیره غذایی

خانم لوئیس تاکید کرد که طوفان به دنبال کاهش جیره غذایی برای پناهندگان و آتش سوزی ویرانگر در ماه مارس رخ داد که در آن 16000 نفر خانه های خود را از دست دادند.

وی با افزودن بر سختی پناهندگان، گفت که کمبود بودجه سازمان ملل را مجبور می کند جیره غذایی خود را برای بار دوم کاهش دهند از 1 ژوئن وی افزود: «این بدان معناست که آوارگان روهینگیا تنها 67 درصد از جیره غذایی مورد نیاز را دریافت خواهند کرد، بنابراین یک میلیون نفر تنها حدود دو سوم غذای مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.»

هشدارهای اولیه نجات دهنده زندگی

خانم لوئیس گفت خوشبختانه، دولت بنگلادش به سرعت به هشدارهای طوفان عمل کرد و حدود 700000 نفر را از مسیر موکا تخلیه کرد که به نجات جان تعداد زیادی کمک کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که بودجه جدید به بازسازی خانه‌های پناهندگان روهینگیا که در کمپ‌های بنگلادش زندگی می‌کنند با مواد مقاوم‌تر در برابر آب و هوا و بهبود انعطاف‌پذیری کمک کند.

روز دوشنبه، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) بر این موضوع تاکید کرد قدرت خدمات هشدار اولیه در جلوگیری از بدترین اثرات آب و هوای شدید. این آژانس گفت که در گذشته، بلایای آب و هوایی مشابه موکا باعث “تعداد تلفات ده ها و حتی صدها هزار نفر” در میانمار و بنگلادش شده است.

WMO همچنین گزارش داد که طی 50 سال گذشته، آسیا بیشترین تلفات را به دلیل آب و هوای شدید، آب و هوا و رویدادهای مرتبط با آب، با نزدیک به یک میلیون مرگ – بیش از نیمی از آن تنها در بنگلادش، داشته است.