سازمان ملل و شرکای خود از خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس ابراز تاسف می کنند |

روز چهارشنبه ، ایالات متحده رسماً از توافقنامه پاریس در سال 2015 در مورد تغییر اقلیم ، تصمیمی که سه سال پیش در ابتدا اعلام شد ، خارج شد.

سازمان ملل متحد در بیانیه مشترکی که در کنار شیلی ، فرانسه ، ایتالیا و انگلستان صادر شد ، گفت: “ما با تأسف یادداشت می کنیم که خروج آمریکا از توافق پاریس به طور رسمی از امروز عملی شده است”.

بر اساس توافق نامه پاریس ، کشورها متعهد می شوند برای پایین بردن درجه حرارت به زیر دو درجه سانتیگراد و محدود کردن گرم شدن کره زمین به 1.5 درجه اقدام کنند.

استفان دوژاریک ، سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا ، به روزنامه نگاران شرکت کننده در جلسه توجیهی مطبوعاتی منظم در نیویورک گفت که “حمایت ما ، اعتقاد ما به نیاز به یک توافق نامه پاریس قوی و فعال ، بدون تغییر باقی مانده است.”

قوانینی برای برداشت

توافق نامه پاریس به طرفین اجازه می دهد پس از سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن آن کشور ، در هر زمان معامله را ترک کنند.

برداشت یک سال پس از دریافت اعلان رسمی اعمال می شود.

ایالات متحده ، تحت دولت اوباما ، در 3 سپتامبر 2016 به توافقنامه پاریس پیوست ، و لازم الاجرا شدن آن دو ماه بعد انجام شد.

در آگوست 2017 ، دولت ترامپ قصد خود را برای خروج از توافق به محض صلاحیت رسماً به دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد.

در بیانیه آنها اعلام شده است که برای UNFCCC و شرکای این کشور مسئولیتی بیش از محافظت از کره زمین و مردم جهان در برابر تهدید تغییرات آب و هوایی وجود ندارد.

“این علم روشن است که ما باید فوراً اقدامات را افزایش دهیم و با هم کار کنیم تا اثرات گرم شدن کره زمین را کاهش دهیم و آینده ای سبزتر و مقاوم را برای همه ما تضمین کنیم. توافقنامه پاریس چارچوب درستی را برای دستیابی به این هدف فراهم می کند “، آنها گفتند.

اجلاس اقدامات اقلیمی

ماه آینده پنج سال از ملاقات نمایندگان بیش از 190 کشور در پایتخت فرانسه و تصویب توافق می گذرد.

آقای دوجاریک گزارش داد که سازمان ملل متحد در 12 دسامبر ، سالگرد پیمان ، یک نشست جاه طلبی مجازی برای آب و هوا را برگزار می کند.

وی گفت: “ما می دانیم كه تعهدات انجام شده در پاریس در سراسر هیئت عمل نشده است”. “ما می دانیم که با توجه به آنچه دانش به ما می گوید ، این تعهدات باید افزایش یابد.”

اخیراً دو کشور بزرگ صنعتی ، ژاپن و جمهوری کره ، تعهد خود را برای دستیابی به خنثی شدن کربن تا سال 2050 اعلام کردند که دبیرکل سازمان ملل از آن استقبال کرد.

آقای دوجاریک ابراز امیدواری کرد که این پیشرفت “دیگران را در این مسیر سوق دهد”.

تعهد ثابت است

در سال جاری ، سازمان ملل مجبور شد آخرین کنفرانس جهانی تغییر آب و هوا ، معروف به COP26 را به دلیل همه گیری COVID-19 به تعویق بیندازد.

نوامبر آینده در گلاسکو اسکاتلند به میزبانی انگلیس و با همکاری ایتالیا برگزار می شود.

در این میان ، UNFCCC و شرکا به حمایت از اقدامات بیشتر در زمینه آب و هوا ادامه خواهند داد.

در بیانیه مشترک آنها به نتیجه رسید: “همانطور که به COP26 در گلاسگو نگاه می کنیم ، ما همچنان متعهد هستیم که با همه ذینفعان و شرکای ایالات متحده در سراسر جهان برای تسریع اقدامات آب و هوایی و با همه امضا کنندگان برای اطمینان از اجرای کامل توافق نامه پاریس همکاری کنیم.”