سازمان ملل متحد بر “تعهد کامل” به قرارداد غلات اوکراین تاکید می کند زیرا روسیه تمدید 60 روزه را ارائه می دهد

روسیه پیشتر اعلام کرده بود که با الف تمدید 60 روزه، که نصف تعداد روزهای توافق شده در زمان انقضای آن در نوامبر است.

توافق با میانجیگری سازمان ملل که ترکیه در استانبول نیز آن را تایید کرد – که شامل یادداشت تفاهم بین روسیه و سازمان ملل برای تسهیل صادرات کود است – اجازه صادرات 24 میلیون متریک تن غلات را داده است. و بیش از 1600 کشتی امن از طریق دریای سیاه، با 55 درصد از صادرات مواد غذایی به کشورهای در حال توسعه می روددر یادداشتی که برای خبرنگاران در ژنو منتشر شد، آمده است.

گفتگو با روسیه

این بیانیه مطبوعاتی پس از گفتگو با یک هیئت بلندپایه روسیه در روز دوشنبه در سازمان ملل در ژنو با حضور مقامات عالی سازمان ملل که از طرف آنتونیو گوترش، دبیر کل توافق را تسهیل کردند، صادر شد. ربکا گرینسپن، رئیس تجارت و توسعه و مارتین گریفیتس، رئیس امداد.

دبیرکل سازمان ملل این موضوع را تایید کرده است سازمان ملل هر کاری که ممکن است برای حفظ یکپارچگی انجام خواهد داد از ابتکار غلات دریای سیاه و تداوم آن را تضمین کند” در یادداشت به خبرنگاران آمده است.

حمایت سازمان ملل متحد از توافقات منعقد شده در استانبول بخشی از پاسخ جهانی به شدیدترین بحران هزینه زندگی در یک نسل است.

سازمان ملل متعهد به توافقات است

دبیرکل سازمان ملل متحد بیان کرد که سازمان مللکاملا متعهد باقی می ماند به ابتکار غلات دریای سیاه، و همچنین تلاش برای تسهیل صادرات مواد غذایی و کود روسیه

در ادامه بیانیه آمده است: شاخص قیمت مواد غذایی فائو که سبدی از مواد غذایی اصلی را پوشش می‌دهد، از زمان رسیدن به سطوح بالای بی‌سابقه در مارس سال گذشته، اکنون به مدت 10 ماه متوالی کاهش یافته است که «به وضوح تأثیر مثبت هر دو توافق بر قیمت‌های جهانی غذا را نشان می‌دهد».

سازمان ملل گفته است به اطلاعیه اشاره کرد در رابطه با تمدید ابتکار غلات دریای سیاه به مدت 60 روز توسط روسیه.

تاثیر مثبت بر امنیت غذایی جهانی

این دو قرارداد همچنین با ورود میلیون ها تن غلات به بازارهای جهانی، “تاثیر مثبتی بر امنیت غذایی جهانی” داشته اند تا بحران زنجیره تامین را که عمدتاً ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین است، کاهش دهند.

تداوم ابتکار غلات دریای سیاه برای امنیت غذایی جهانی بسیار مهم استاز آنجایی که قیمت و در دسترس بودن غلات و کود به سطح قبل از جنگ بازنگشته است، مشکلاتی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه ایجاد می کند” در پایان این بیانیه آمده است.

گندم در انبار غلات در Chernihiv، اوکراین پردازش می شود.  (فایل)

گندم در انبار غلات در Chernihiv، اوکراین پردازش می شود. (فایل)