سازمان ملل در مورد فاجعه هشدار داد زیرا دومین طوفان طی دو هفته به آمریکای مرکزی می رسد |

“ما در این فصل طوفان های آتلانتیک فوق العاده نیستیم. این رکورد شکنی به تمام معناست. کلار نولیس ، سخنگوی سازمان جهانی هواشناسی ، در جلسه توجیهی خبری منظم سازمان ملل در ژنو گفت ، ما در حال حاضر با یوتا در 30 امین طوفان گرمسیری هستیم.

“یوتا کمتر از دو هفته پس از طوفان اتا ، که یک طوفان گروه چهار بسیار قوی بود ، به زمین رسید و فاصله آن فقط 25 کیلومتر بود. بنابراین ما این تأثیرات عظیم را داریم که اساساً به همان منطقه ضربه می زنند. نیکاراگوئه ، هندوراس ، سایر مناطق آمریکای مرکزی از طوفان اتا بهبود نیافته اند ، و اکنون آنها توسط این طوفان قدرتمند جدید فوق العاده مورد انتقاد قرار گرفته اند “، خانم نولیس گفت.

ینس لارک ، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل ، گفت که امدادگران در آمریکای مرکزی هنوز در حال کشف میزان خسارت وارده به اتا هستند و اکنون در حال آماده شدن برای مقابله با دومین اثر بالقوه فاجعه بار هستند.

تهدیدات زندگی

“یوتا ، با وزش باد شدید و بارندگی بسیار شدید ، می تواند باعث جاری شدن سیل در معرض خطر ، طغیان رودخانه و رانش زمین شود ، به این دلیل که خاک قبلاً توسط اتا اشباع شده است.”

آقای لارك گفت ، تخمین خسارات وارد شده از اتا هنوز در حال افزایش است زیرا مقامات و مقامات محلی به تدریج به مناطق آسیب دیده دسترسی پیدا كردند.

“بنابراین ، برای مثال ، هندوراس ، مقامات اکنون گزارش داده اند که 3 میلیون نفر تحت تأثیر قرار گرفته اند. این یک میلیون بیشتر از ارقامی است که آنها هفته گذشته گزارش کردند. در گواتمالا ، ما در مورد بیش از 900000 نفر که مستقیماً تحت تأثیر اتا قرار دارند صحبت می کنیم. این رقم تقریباً سه برابر هفته های گذشته است. بنابراین این در حال انجام موارد اضطراری است که در بالای آن اکنون با انتقاد از یک وضعیت اضطراری دیگر با عواقب بالقوه فاجعه بار. “

خطر لغزش زمین

متیو کوکرین ، سخنگوی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت های هلال احمر (IFRC) ، اظهار داشت: نگرانی اصلی خطر لغزش زمین ، جاری شدن سیل شدید و خسارت باد است. صلیب سرخ قبل از وقوع طوفان در تخلیه هلیکوپترها مشارکت داشت و قایق های نجات در هندوراس آماده بودند تا پس از عبور از آن ، عملیات نجات را آغاز کنند.

آقای كوكران گفت ، یوتا قبلاً از شمال كلمبیا عبور كرده بود و صلیب سرخ در مراحل اولیه عملیات بهبودی برای كمك به 50،000 خانواده آسیب دیده از طوفان بود.

وی افزود: اما درخواست اضطراری 20 میلیون فرانك سوئیس برای حمایت از افراد آسیب دیده از طوفان اتا تاكنون از طرف اهداكنندگان بسیار كند بوده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا ، تامسن فیری گفت که آژانس های بشردوستانه آنچه را که می توانستند برای آماده سازی انجام داده اند ، اما فصل طوفان حتی از آنچه انتظار می رفت بدتر بود و از اوایل شروع شده و مدت بیشتری ادامه داشت.

“به عنوان مثال ، ادامه جاری شدن سیل در کشورهایی مانند گواتمالا ، هندوراس و نیکاراگوئه بر روی محصول ورودی تأثیر می گذارد ، و این به شدت کشاورزان معیشتی را تحت فشار قرار می دهد و در حالی که هنوز روزهای اولیه است ، کاملاً واضح است که این وضعیت اضطراری را گسترش می دهد آقای فییری گفت ، حتی تا اواسط سال 2021 “.

اوج تراژیک دیررس

خانم نولیس گفت که در این زمان از سال باید فصل طوفان رو به اتمام باشد ، اما در عوض اوج بسیار غم انگیزی وجود دارد.

“Iota قوی ترین طوفان در فصل طوفان تاکنون برای ورود به زمین است.”