سازمان ملل از تحریم های ایالات متحده علیه مقامات عالی دادگاه بین المللی کیفری ناامید شد |

وزیر امور خارجه ایالات متحده مایک پمپئو با اعلام مجازات علیه دادستان ارشد فاتو بنسودا و رئیس بخش تکمیل و همکاری قضایی ، فکیسو موچوچوکو ، مطابق با دستور اجرایی ایالات متحده ، دادگاه بین المللی کیفری را به “تلاشهای غیرقانونی برای تحت صلاحیت قرار دادن آمریکایی ها” متهم کرد. در اوایل ماه ژوئن توسط رئیس جمهور دونالد ترامپ شامل “مسدود کردن اموال برخی از افراد مرتبط با ICC”.

اعتراض طولانی مدت

دادگاه از زمان تأسیس آن در سال 2004 با انتقادات ایالات متحده روبرو شده است و همراه با روسیه و چین ، همچنان یکی از ده کشور است که از ثبت نام در حوزه قضایی آن خودداری کرده اند.

آقای پمپئو این اتهام را به عنوان تحقیق دادگاه مستقر در لاهه مطرح كرد كه آیا نیروهای آمریكایی مرتكب جنایات جنگی در افغانستان شده اند یا خیر.

وزیر امور خارجه با فراخوانی ICC “یک نهاد کاملاً شکسته و فاسد” ، ایالات متحده یادآوری کرد که ایالات متحده هرگز اساسنامه رم را که دادگاه را ایجاد کرده تصویب نکرد ، افزود: “ما تلاش های نامشروع آن را برای تحت سلطه قرار دادن آمریکایی ها تحمل نخواهیم کرد”.

وی اظهار داشت که ایالات متحده در حال برداشتن این گام است ، “زیرا متاسفانه ICC همچنان آمریکایی ها را هدف قرار می دهد”.

سازمان ملل “از نزدیک”

سخنگوی استفان دوجاریک از طرف رئیس سازمان ملل آنتونیو گوترش بیانیه ایالات متحده را تأیید کرد و گفت: “ما همچنان از نزدیک تحولات مربوط به این موضوع را دنبال می کنیم”.

وی ادامه داد: “ما در حال بررسی هرگونه پیامد احتمالی این پیشرفت در رابطه با اجرای توافق نامه خواهیم بود”.

همکاری بین سازمان ملل و دیوان بین المللی حقوق بین الملل بر اساس توافق نامه روابط آنها است که در 13 سپتامبر 2004 توسط مجمع عمومی تصویب شد.

در راستای اظهارات قبلی وزیر امور خارجه ایالات متحده ، آقای دوجاریک گفت ، “ما اطمینان داریم که هرگونه محدودیت اعمال شده علیه افراد با تعهدات کشور میزبان مطابق توافق نامه مقر سازمان ملل متحد اجرا خواهد شد.”

خانم بنسودا به عنوان دادستان عالی ، برای شرکت در جلسات مهم شورای امنیت ، مرتبا از ایالات متحده دیدار کرده است.

دادگاه حمله “بی سابقه” را محکوم کرد

در این بیانیه که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد ، اقدامات جدید “تلاش دیگری برای دخالت در استقلال قضایی و دادستانی دادگاه و کارهای اساسی برای رسیدگی به جرایم سنگین مورد نگرانی جامعه جهانی است که طبق اساسنامه ICC Rome انجام شده است.”

“این اعمال قهرآمیز ، كه متوجه یك م institutionسسه قضایی بین المللی و كارمندان دولت آن می شود ، بی سابقه بوده و حملات جدی علیه دادگاه ، سیستم عدالت کیفری بین المللی اساسنامه رم و به طور كلی حاكمیت قانون محسوب می شود.”

دادگاه گفت که “به طور مستقل و بی طرفانه ، مطابق با وظیفه خود ، در کنار پرسنل خود و مأموریت خود در مبارزه با مصونیت از مجازات های سنگین جهان طبق قوانین بین المللی ، قاطعانه خواهد ایستاد.”

“با این کار ، دادگاه از حمایت و تعهد شدید دو سوم کشورهای جهان که عضو اساسنامه رم هستند بهره مند می شود.”

تعهد بی دریغ

در همین حال ، او گون کوون ، رئیس مجمع کشورهای عضو (ASP) – نهاد نظارت و قانونگذاری دادگاه – آنچه را که وی اقدامات “بی سابقه” علیه سازمان بین المللی مبتنی بر معاهده نیز توصیف کرد ، به شدت رد کرد.

وی گفت: “من عمیقا از اقداماتی كه مسئولین دادگاه ، كارمندان و خانواده های آنها را هدف قرار داده ام پشیمان هستم”.

وی که دادگاه بین المللی حقوق مدنی را یک دادگاه “مستقل و بی طرف” می خواند که “کاملاً به مفاد اساسنامه رم عمل می کند” ، وی گفت که هفته آینده جلسه فوق العاده این دفتر را تشکیل می دهد ، “برای بررسی چگونگی تجدید تعهد بی دریغ ما به دادگاه “.

وی در پایان با فراخوانی از کشورهای طرف و همه درگیر در سیستم اساسنامه رم گفت: “بار دیگر بر تعهد بی امان ما در حفظ و دفاع از اصول و ارزش های مندرج در اساسنامه و حفظ یکپارچگی آن که مانع از هرگونه اقدامات و تهدید علیه دادگاه و مقامات آن ، کارمندان و خانواده های آنها ».

در همین حال ، اگنس کالامارد ، کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگر ویژه در مورد اعدام های غیرقضایی ، مختصر یا خودسرانه ، در پی انتشار خبر تحریم های ایالات متحده علیه دادستان کل کشور ، در توییتر نوشت که “لال است”.