رئیس مأموریت سازمان ملل متحد در کوزوو: ثبات منطقه ای بدون «تعهد فزاینده» به مذاکرات همچنان در خطر است

کارولین زیاده، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و رئیس هیئت دولت موقت سازمان ملل متحد، به سفرا گفت که آخرین گزارش دبیرکل درباره تحولات کوزوو، که در سال 2008 استقلال خود را اعلام کرد اما توسط صربستان به رسمیت شناخته نشد، «شامل چالش‌های جدی و همچنین تلاش جمعی مهم برای نزدیک‌تر کردن روابط بلگراد و پریشتینا به ثبات و عادی سازی.»

او به تنش‌های اخیر، «حتی در روزهای اخیر»، بین اقلیت صرب – که در چهار شهرداری هم مرز با صربستان، بلگراد به‌عنوان پایتخت دیده می‌شود، نه پریشتینا – و مقامات کوزوو اذعان کرد.

ایجاد اعتماد بسیار مهم است

بدون افزایش تعهد به مکانیسم مذاکرات مجدد، شکست اعتماد می تواند در داخل کوزوو بدتر شود و پیامدهای مستقیمی برای ثبات منطقه ای خواهد داشتگفت: خانم زیاد.

پریشتینا و بلگراد نزدیک به یک دهه است که در مذاکرات اتحادیه اروپا شرکت داشته اند و در ماه فوریه، نخست وزیر کوزوو و رئیس جمهور صربستان مذاکراتی را در اوهرید، مقدونیه شمالی برگزار کردند و از امضای توافقنامه مهم مورد حمایت اتحادیه اروپا کوتاهی کردند. گزارش های خبری.

رئیس UNMIK خاطرنشان کرد، با این وجود، توافق بر سر برخی از اصول حاصل شد که اکنون بایدبا اقدامات رهبری شجاعانه مطابقت دارداز طرفین و مباشران و حامیان مذاکرات.»

او گفت که “تعهدات خاصی” علیرغم عدم توافق نهایی انجام شد، اما “دستیابی به پیشرفت واقعی مستلزم بازسازی اعتماد در میان کسانی است که نسبت به اهداف هر طرف مشکوک شده اند.”

او گفت که اعتماد عمومی در ماه‌های اخیر با تحریم صرب‌های قومی انتخابات محلی آخر هفته گذشته، پس از خروج صرب‌ها از نهادهای کوزوو در نوامبر گذشته، از بین رفته است.

اطمینان بیشتر

اطمینان خاطر برای جایگزینی احساس بی اعتمادی و عدم اطمینان ساکنان عادی ضروری است.او افزود: «در همه حال، او خواستار کاهش لفاظی شد.

او گفت که UNMIK از پیشرفت به سمت عادی سازی روابط و توسعه اقتصادی حمایت می کند و راه حل هایی را تا جایی که می تواند اجرا می کند.

“ما تمرکز بر توانمندسازی جوامع است او به شورا گفت تا در فضاهایی شکوفا شود که در آن تعصبات و لفاظی های سیاسی تفرقه افکن قومی در حال فراتر رفتن است.

قهرمانان اعتمادساز

این مأموریت با «توانمندسازی قهرمانان اعتمادسازی» به دنبال مشخص کردن «مسیری واقعی به سوی آینده‌ای پایدارتر، صلح‌آمیزتر و در نهایت مرفه» است.

برخی از پروژه های پل سازی ماموریت، شامل حمایت از حقوق زبان و یادگیری، از طریق حمایت مالی از پلت فرم یادگیری زبان به زبان آلبانیایی و صربی، و حمایت از مرکز منابع افراد گمشده می باشد.

ما در حال ترویج – و به ترویج – توانمندسازی جوانان و رهبران زن هستیم با فراهم کردن بسترهای اساسی برای مشارکت آنها در تمام سطوح تصمیم‌گیری» گفت: خانم زیاد.