دستگیری یکی از مجرمان فراری نسل کشی رواندا نشان می دهد که «عدالت برقرار خواهد شد»

گفته می شود که فولجنس کایشما دارد کشتن حدود 2000 پناهجوی توتسی را سازماندهی کرد در کلیسای کاتولیک Nyange در طول 1994 نسل کشی علیه توتسی ها در رواندامکانیسم بین المللی باقیمانده برای دادگاه های جنایی (IRMCT) در بیانیه ای اعلام کرد.

او بود روز چهارشنبه در آفریقای جنوبی دستگیر شد در یک عملیات مشترک بین دفتر IRMCT دادستانی و مقامات.

بالاخره روبرو شدن با عدالت

کیشیما از سال 2001 آزاد بوده و یکی از چهار فراری باقی مانده از نسل کشی بوده است. تخمین زده می شود که یک میلیون نفر کشته شدندو تقریباً 150000 تا 250000 زن در یک دوره 100 روزه مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند.

سرژ برامرتز، دادستان ارشد IRMCT گفت که دستگیری وی تضمین می کند که این فراری طولانی مدت در نهایت برای جنایات ادعایی خود با عدالت روبرو خواهد شد.

«نسل‌کشی جدی‌ترین جنایتی است که بشر شناخته است. جامعه بین المللی متعهد شده است که عاملان آن تحت تعقیب و مجازات قرار گیرند. این دستگیری نشانی محسوس است که این تعهد از بین نمی رود و هر چقدر هم که طول بکشد، عدالت اجرا خواهد شد.»

شرکای بین المللی برای عدالت

آقای برامرتز گفت که تحقیقات کاملی که منجر به دستگیری شد از طریق حمایت و همکاری آفریقای جنوبی و تیم عملیاتی که توسط رئیس جمهور سیریل رامافوزا برای کمک به ICMRT ایجاد شده بود امکان پذیر شد. تیم ردیابی فراری.

آنها نیز دریافت کردند “پشتیبانی حیاتی” از گروه های کاری مشابه در سایر کشورهای آفریقایی، به ویژه اسواتینی و موزامبیک.

«مقامات رواندا تحت رهبری دادستان کل ایمبل هاوگیارمیه همچنان قوی ترین شرکای ما بودند و کمک های اساسی انجام داد.»

رئیس دادستان همچنین به حمایت سایر کشورها از جمله ایالات متحده، کانادا و بریتانیا اشاره کرد و گفت: «دستگیری کایشما بار دیگر نشان می‌دهد که عدالت بدون توجه به چالش ها از طریق همکاری مستقیم قابل تامین است بین آژانس های مجری قانون بین المللی و ملی.

IRMCT وظایف اساسی را انجام می دهد که قبلاً توسط دادگاه کیفری بین المللی سازمان ملل برای رواندا (ICTR) انجام شده بود که در دسامبر 2015 بسته شد و دیگری برای یوگسلاوی سابق که دو سال بعد به پایان رسید.

کیشیما در سال 2001 توسط دادگاه رواندا متهم شد.

او به نسل‌کشی، همدستی در نسل‌کشی، توطئه برای ارتکاب نسل‌کشی، و جنایات علیه بشریت به‌خاطر قتل‌ها و سایر جنایات مرتکب شده در کمون کیوومو، استان کیبویه، در جریان نسل‌کشی سال 1994 علیه توتسی‌ها در رواندا متهم شد.

بر اساس کیفرخواست، او و سایر شرکای آن در 15 آوریل 1994 بیش از 2000 پناهنده – مرد، زن، افراد مسن و کودکان – را در کلیسای نایانگ در کمون کیوومو به قتل رساندند.

او «مستقیماً در برنامه ریزی برای اجرای» قتل عام شرکت داشت و طی دو روز بعد به طور روشمند برای انتقال اجساد به گورهای دسته جمعی کار کرد.

‘گام بیشتر به جلو’

این دستگیری نشان‌دهنده «گامی بیشتر به جلو» در تلاش برای پاسخگویی به همه آن دسته از فراریانی است که هنوز آزاد هستند و توسط ICTR متهم شده‌اند.

از سال 2020، تیم ردیابی فراری OTP پنج نفر از فراریان را شامل می شود، از جمله یکی دیگر از معماران نسل کشی که توسط رژیم افراطی هوتو در آن زمان سازماندهی شده بود، فلیسین کابوگا، و همچنین آگوستین بیزیمانا، پروتایس امپیرانیا، و Phéneas Munyarugarama. در حال حاضر وجود دارد فقط سه فراری برجسته.