درگیری تازه ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی ، در حالی که رئیس سازمان ملل متحد خواستار پایان جنگ است |

بر اساس گزارش های خبری ، در شدیدترین نبردهای بین دو جمهوری شوروی سابق طی چهار سال گذشته حداقل 16 نفر در امتداد خط تماس کشته شده اند.

استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل در بیانیه ای گفت: “وی استفاده از زور را محكوم می كند و از تلفات جانی و تلفات غیرنظامیان ابراز تاسف می كند.”

این آخرین درگیری بین دو کشور که در دهه 1990 و در حال انحلال اتحاد جماهیر شوروی جنگی را درگیر کردند ، ترس از بی ثباتی در قفقاز جنوبی ، منطقه ای را فراهم می کند که مسیرهای مهم انتقال گاز و نفت به بازارهای جهانی را فراهم می کند.

بر اساس گزارش رسانه ها ، هر دو کشور حکومت نظامی اعلام کرده اند و ارمنستان دستور بسیج کامل ارتش خود را صادر کرده است.

آقای دجارریک گفت: “دبیرکل به شدت از طرف ها می خواهد که فوراً جنگ را متوقف کنند ، تنش ها را کاهش دهند و به مذاکرات معنادار برگردند.” ، رئیس دبیرکل سازمان ملل با رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر صحبت خواهد کرد وزیر ارمنستان.

عقب و جلو

این دو نفر یک جنگ شش ساله بر سر منطقه داشتند تا یک آتش بس در سال 1994 ، اما طی سالهای گذشته ، هر دو کشور دیگری را به دلیل نقض آتش بس در این منطقه و در امتداد مرز ، از جمله در ماه جولای ، مقصر دانستند.

در ماه های اخیر ، بیش از ده نظامی و غیرنظامی در این مبارزه کشته شده اند.

آقای دوجاریك تأكید كرد كه دبیر كل “حمایت كامل” خود را از نقش مهم سازمان امنیت و همکاری در اروپا (سازمان جهانی امنیت و همکاری اروپا) روسای مشترک گروه مینسک تأکید کرد و از طرفین خواست “برای همکاری از سرگیری فوری گفتگو و بدون پیش شرط “.