حفاظت از غیرنظامیان در مواقع بحران

در سال 2022، سازمان ملل متحد افزایش 53 درصدی در تعداد غیرنظامیان کشته شده را ثبت کرد در طول 12 درگیری مسلحانه، از سودان تا اوکراین.

در اینجا پنج دلیل برای اینکه چرا تقویت حفاظت از غیرنظامیان ضروری است، آورده شده است.

1. آسیب غیرنظامی را به حداقل برسانید

درگیری های مسلحانه منجر به مرگ غیرنظامیان، جراحات و جراحات روانی می شود. در سال 2022، نزدیک به 94 درصد از قربانیان سلاح های انفجاری مورد استفاده در مناطق پرجمعیت، غیرنظامیان در 17 کشور و منطقه متاثر از جنگ بودند.

درگیری ها منجر به تخریب خانه ها، مدارس، امکانات بهداشتی، تاسیسات آب و دیگر زیرساخت های ضروری می شود. هنگامی که زیرساخت های حیاتی تخریب یا آسیب می بینند، این امر خدمات ضروری مانند آب، برق و مراقبت های بهداشتی را مختل می کند و باعث رنج بیشتر می شود. جمعیت فرار می کنند و سال ها قادر به بازگشت به خانه نیستند.

2. پیشگیری و رفع گرسنگی و قحطی

درگیری و ناامنی مهم ترین محرک سطوح بالای ناامنی غذایی حاد برای حدود 117 میلیون نفر در 19 کشور و منطقه در سال 2022 بود.

محصولات زراعی نابود شدند، دام ها به سرقت رفتند، زمین ها خراب شدند، جاده ها مسدود شد و کشاورزان از مزارع خود رانده شدند. معیشت از دست رفت در حالی که قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافت.

احمد محمد یک ساله تحت بررسی سوءتغذیه در یک سایت برنامه تغذیه درمانی سرپایی تحت حمایت شرکای بشردوستانه در ایالت جوبالند، سومالی قرار می گیرد، کشوری که تخمین زده می شود 1.8 میلیون کودک زیر پنج سال در آن به شدت مبتلا شوند.

© OCHA/Adedeji Ademigbuji

احمد محمد یک ساله تحت بررسی سوء تغذیه در یک سایت برنامه تغذیه درمانی سرپایی تحت حمایت شرکای بشردوستانه در ایالت جوبالند، سومالی قرار می گیرد، کشوری که تخمین زده می شود 1.8 میلیون کودک زیر پنج سال تا دسامبر 2023 دچار سوءتغذیه حاد شوند.

3. از گروه های آسیب پذیر محافظت کنید

زنان، کودکان و افراد دارای معلولیت به طرق مختلف تحت تأثیر تعارض قرار می‌گیرند و اطمینان از حفاظت از آنها حیاتی است.

در سال 2022، زنان و دختران حداقل 95 درصد از قربانیان خشونت جنسی ثبت شده را تشکیل می دادند. کودکان ربوده شدند، به خدمت گرفته شدند و در خصومت ها مورد استفاده قرار گرفتند و از تحصیل محروم شدند. افراد دارای معلولیت در خصومت‌ها گرفتار شده‌اند و قادر به دسترسی به غذا، آب، مراقبت‌های بهداشتی یا کمک‌های بشردوستانه نیستند.

دختری در راه بازگشت از مدرسه به خانه در ادلب سوریه به خواهرش کمک می کند.

© UNOCHA/علی حاجی سلیمان

دختری در راه بازگشت از مدرسه به خانه در ادلب سوریه به خواهرش کمک می کند.

4. اطمینان از دسترسی ایمن برای افراد بشردوستانه

کمک‌های بشردوستانه در تلاش‌های خود برای دستیابی به جمعیت‌هایی که بیشترین نیاز را داشتند، با چالش‌های همپوشانی زیادی مواجه بودند.

خصومت‌ها، مهمات انفجاری، موانع بوروکراتیک، تحریم‌های دولت‌ها، و اقدامات ضد تروریسم، فعالیت‌های بشردوستانه را کند یا متوقف کردند و مردم را از وسایل ضروری که نیاز داشتند، رها کردند.

علاوه بر این، آنها با حملاتی علیه خود مواجه می شوند. گزارش ها نشان می دهد که کارگران بشردوستانه کشته یا زخمی شده اند و با تهدیدهای دیگری از جمله غارت و آدم ربایی مواجه شده اند. اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست نیز اعتماد را تضعیف کرده و خطرات امنیتی را برای انسان دوستان ایجاد کرده است.

بازدید USG Griffiths از سودان – 3 مه 2023

5. جلوگیری از جابجایی اجباری و یافتن راه حل های بادوام

در سال گذشته، تعداد افرادی که به دلیل درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه به اجبار آواره شدند از مرز 100 میلیون نفر فراتر رفت.

حتی پس از فرار از خشونت، مردم هنوز در امان نبودند. آنها با خشونت بیشتر، خطرات انفجاری و دسترسی محدود به خدمات ضروری مواجه بودند. افراد آواره برای دسترسی به غذا با مشکلات بیشتری مواجه بودند، مشکلی که با تعداد دفعات آواره شدن آنها افزایش یافت.

چه باید کرد؟

OCHA می گوید اقدامات حفاظتی باید بهبود یابد و تاکید کرده است که همه دولت ها و طرف های درگیر باید قوانین بشردوستانه بین المللی را در قوانین، دستورالعمل های نظامی و آموزش خود بگنجانند.

آنها همچنین باید حمایت های خاصی را برای افراد آسیب پذیر مانند کودکان و افراد دارای معلولیت اتخاذ کنند و باید به اعلامیه سیاسی جدید در مورد سلاح های انفجاری در مناطق پرجمعیت بپیوندند.

OCHA با فراخوانی از کشورها برای اطمینان از دسترسی بلامانع به کمک های بشردوستانه و حفاظت از همه امدادگران و تدارکات، گفت که آنها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که تحریم ها و اقدامات ضد تروریسم آنها تأثیر منفی بر ارائه کمک ها ندارد.

هفته حفاظت از غیرنظامیان بستری برای رساندن صدای قربانیان درگیری های مسلحانه به نیویورک و گوش دادن فعالانه به آنچه که آنها می گویند و نیاز دارند، فرصتی برای ایجاد ارتباطات و به اشتراک گذاشتن دانش و راه حل ها فراهم می کند.

در اینجا درباره هفته حفاظت از غیرنظامیان 2023 اطلاعات بیشتری کسب کنید.