بوسنی و هرزگوین: 25 سال پس از توافق صلح ، برخی از سیاستمداران هنوز “ارزشهای اصلی اروپا” را نادیده می گیرند |

والنتین اینزکو سفیران را در مورد دستاوردها و کاستی های توافق نامه دیتون که به جنگ بوسنی پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق ، از خونین ترین جنگهای اروپا در قرن گذشته پایان داد ، اطلاع داد.

در حالی که توافق “یک موفقیت بزرگ” بوده است – متوقف کردن خونریزی و ارتقا دولت سازی در کشوری که بین جوامع بوسنیایی ، صرب و کروات تقسیم شده است – به گفته نماینده ، “یک صلح ناقص” به ارمغان آورد.

سیاست های ملی گرایانه ، تفرقه افکنانه

متأسفانه ، جامعه جهانی در هنگام اجرای توافق نامه دیتون یک نقص بزرگ مفهومی ایجاد کرد. ما اعتماد خود را به برخی از سیاستمداران خیلی زود سرمایه گذاری کردیم ، و آنها از حسن نیت ما برای احیای سیاست های ملی گرایانه و تفرقه افکنانه استفاده کردند ، به ویژه از سال 2006 ، “.

وی افزود: “همچنین بسیار نگران کننده است که 25 سال پس از توافقنامه صلح دیتون ، برخی از سیاستمداران بیه هنوز نتوانند ارزشهای اصلی اروپا را نادیده بگیرند.”

نادیده گرفتن درسهای تاریخ

آقای اینزکو یادآوری کرد که دادگاههای نورنبرگ ، که در پی جنایات جنگ جهانی دوم برگزار شد ، “حس حق و باطل را به اروپا بازگرداند” ، و جنایتکاران جنگ نازی را به جناح نادرست تاریخ محکوم کرد.

به همین ترتیب ، سازمان ملل متحد به دنبال جنگ های بالکان در دهه 1990 ، دادگاه جنایی بین المللی را برای یوگسلاوی سابق (ICTY) تأسیس کرد.

وی اظهار داشت: “با این حال ، برخی از سیاستمداران بی.ه در درک دروس تاریخی نورنبرگ شکست خورده اند و نکته ICTY و کار آن را کاملا از دست داده اند.”

آقای اینزکو ، که قبلاً در مورد تجلیل از جنایتکاران جنگ توسط برخی سیاستمداران در آنجا به شورا اطلاع داده بود ، از آخرین حادثه گزارش داد.

جایی برای کسانی که جنایتکاران جنگ را ستایش می کنند وجود ندارد

وی در ماه سپتامبر گفت ، میلوراد دودیک ، عضو ریاست جمهوری و رهبر حزب اصلی صربستان ، برای احترام به یک مجرم جنایتکار جنگی که اخیراً درگذشت ، درخواست یک لحظه سکوت کرد.

مدتی پیش ، آقای دودیک همچنین به احترام رادوان کارادچیچ ، رهبر سابق صرب بوسنیایی که اکنون به جرم نسل کشی و جنایات جنگی ، از جمله برنامه ریزی برای کشتار هزاران بوسنیایی ، به حبس ابد در حال گذراندن خوابگاه دانشجویی است ، در نزدیکی پایتخت ، سارایوو خوابگاه دانشجویی افتتاح کرد. مسلمانان در سربرنیتسا در ژوئیه 1995.

این نماینده به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آلمان ، هایکو مااس استناد کرد.

“همانطور که وزیر امور خارجه آلمان گفت ، در اروپای متمدن جایی برای کسانی که جنایات جنگی محکوم شده را تسبیح می گویند وجود ندارد. جایی برای کسانی که ارزشهای اروپایی مشترک ندارند وجود دارد. ” “به همین دلیل است که ما مانند قانون انکار هولوکاست ، به یک قانون انکار نسل کشی نیز نیاز داریم.”



UNDP / مکنزی نولز-کورسین

مردم در خیابان های سارایوو ، بوسنی و هرزگوین قدم می زنند (عکس از پرونده).

انتخابات دور پیچ

در حالی که چند روز دیگر انتخابات محلی در بوسنی و هرزگوین باقی مانده است ، آقای اینزكو خاطرنشان كرد كه برخی از سیاستمداران به جای نگاه به آینده ، بر شعارهای تفرقه افكنانه ، از جمله صحبت در مورد جدایی متمرکز شده اند.

وی کمیسیون مرکزی انتخابات را برای سازماندهی رای 15 نوامبر در میان شرایط فوق العاده و در حالی که با فشار و انتقاد مداوم روبرو بود ، ستود.

کمیسیون همچنین پس از توافق نامه ای که در ماه ژوئن بین رهبران کروات و بوسنیایی امضا شد ، در حال آماده سازی برای اولین انتخابات پس از 12 سال در شهر جنوبی موستار است.

در پایان ، نماینده عالی خواستار فصل جدیدی از تعامل بین المللی با این کشور شد.

“به مدت 500 سال ، بوسنی و هرزگوین کشوری با چهار دین اصلی اسلام ، مسیحیان کاتولیک و ارتدکس و یهودیان است. این یک اروپای کوچک از چهار دین و 16 اقلیت بود که از صفر سال قبل خالی شده بود و صدها سال با هم زندگی می کردند. ”

آقای اینزکو این اعتقاد را تأکید کرد که همراه با حمایت بین المللی ، “این بوسنی و هرزگوین باستان مملو از ارزش ، می تواند دوباره ساخته شود و دوباره تقویت شود.”