بلاروس: به گفته کارشناسان حقوق سازمان ملل، «سطح بی‌سابقه سرکوب» باید پایان یابد

“تمرین از بازداشت بدون ارتباط اعضای اپوزیسیون سیاسی و شخصیت‌های برجسته که به دلیل ابراز مخالفت به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند در سال 2023 افزایش یافته است.

آنها در بیانیه خود که توسط دفتر حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، گزارش دادند که بر اساس گزارش مرکز حقوق بشر ویانا، 1511 نفر به اتهامات سیاسی بازداشت شده اند از زمانی که اعتراضات گسترده در سال 2020 کشور را فرا گرفت، پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری در ماه اوت، که میلیون ها نفر را به خیابان ها ریختند.

میانگین 17 دستگیری روزانه

این مرکز به طور میانگین نیز مستند کرده است 17 دستگیری و بازداشت خودسرانه در روز.

به گفته کارشناسان، در حالی که زندان های بلاروس به دلیل شرایط غیر استاندارد بدنام هستند، سازمان های جامعه مدنی همچنان به ثبت قرار دادن تبعیض آمیز سیستماتیک افراد بازداشت شده به دلایل سیاسی در شرایط سخت تر از جمعیت عمومی زندان ها ادامه می دهند.

«به نظر می رسد این رویه خودسرانه دارای یک شخصیت سیستمیککارشناسان گفتند.

بر اساس گزارش ها، شرایط سخت بازداشت بر سلامت جسمی و روانی بازداشت شدگان، از جمله وبلاگ نویس مخالف، تأثیر منفی گذاشته است. سیاره ای سیخانوسکی، فعال و استراتژیست کمپین ماریا کالسنیکاوا، بانکدار و رهبر اپوزیسیون، ویکتار بارباریکاو از چهره های ارشد مخالف و وکیل، ماکسیم زنککه موارد آن توسط کارشناسان مستند شده است.

گزارش شده است که زندانیان از دسترسی به معاینات و درمان به موقع و مناسب پزشکی، وکالت قانونی کافی محروم بوده و همچنین از تماس با خانواده های خود جلوگیری شده است.

مجازات استراتژیک

«حبس بدون ارتباط – با خطر ناپدید شدن اجباری – نشان دهنده یک استراتژی است مجازات مخالفان سیاسی و پنهان کردن شواهد این کارشناسان مستقل گفتند که از بدرفتاری و شکنجه آنها توسط مقامات مجری قانون و زندان.

آنها از فقدان تحقیقات مستقل، بی طرفانه و کامل در مورد این اتهامات در مورد رفتار غیرانسانی و سایر موارد نقض حقوق بشر و همچنین عدم ارائه راه حل های موثر به زندانیان و خانواده های آنها.

انطباق تقاضا

سطح بی سابقه سرکوب باید متوقف شودکارشناسان گفتند. “جامعه بین المللی باید از بلاروس خواستار رعایت تعهدات بین المللی حقوق بشری خود می شود برای تضمین حقیقت، عدالت و غرامت برای قربانیان نقض حقوق بشر.”

کارشناسان مستقل حقوق بشر توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو بر اساس رویه های ویژه آن منصوب می شوند.

آنها موظف به نظارت و گزارش در مورد موضوعات موضوعی خاص یا موقعیت های کشور هستند. آنها کارکنان سازمان ملل نیستند و برای کارشان حقوقی دریافت نمی کنند.