با مارپیچ خشونت گروهی در هائیتی، پلیس غرق شد، توسعه متوقف شد

هلن لا لیم، نماینده ویژه دبیرکل در هائیتی، گفت: «سال‌ها دستاوردهای بهبودی سخت در حال شکست است و هائیتی‌ها با بازگرداندن کشور به مسیر دموکراسی دست و پنجه نرم می‌کنند.

جنگ های چمن

خانم لا لیم در گزارشی به شورای 15 عضوی گفت که بیش از 2100 قتل و حدود 1300 آدم ربایی در سال 2022 گزارش شده است و خشونت گروهی به طور کلی به سطحی رسیده است که در دهه های گذشته مشاهده نشده است.

جنگ‌های چمن شامل دو ائتلاف باند، یعنی ائتلاف G9 و G-Pep، در چندین محله Cité Soleil به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید.

او با اشاره به کشتار عمدی مردان، زنان و کودکان با تک تیراندازهای مستقر در پشت بام ها، گفت: «این خشونت بخشی از استراتژی های تعریف شده ای است که برای تحت سلطه درآوردن جمعیت ها و گسترش کنترل سرزمینی طراحی شده است.

تاکتیک های وحشیانه

ده ها زن و کودک 10 ساله نیز به عنوان تاکتیکی برای گسترش ترس و تخریب بافت اجتماعی جوامع تحت کنترل باندهای رقیب مورد تجاوز وحشیانه قرار گرفته اند.

علاوه بر این، او گفت که باندها با مسدود کردن عمدی دسترسی به غذا، آب و – در بحبوحه شیوع وبا – خدمات بهداشتی، کل جمعیتی را که در فقر شدید زندگی می‌کنند، محاصره و آواره می‌کنند.

نزدیک به پنج میلیون نفر در سرتاسر هائیتی با شرایط گرسنگی حاد روبرو هستند و در حالی که اکثر مدارس اکنون در حال فعالیت هستند، هزاران کودک، به ویژه آنهایی که در مناطق آسیب دیده باندها زندگی می کنند، هنوز سال تحصیلی خود را شروع نکرده اند.

حمایت “هنوز محقق نشده است”

در مقابل آن پس‌زمینه، نماینده ویژه درخواست خود را برای استقرار یک نیروی تخصصی بین‌المللی برای کمک به پلیس ملی هائیتی (HNP) تکرار کرد.

این نیرو برای اولین بار توسط دولت در ماه اکتبر درخواست شد، اما هنوز محقق نشده است.

او گفت: “اهالی هائیتی به شدت خواهان این کمک هستند تا بتوانند در آرامش به زندگی روزمره خود بپردازند.”

خانم لا لیم در یک جلسه توجیهی در ماه دسامبر به شورای امنیت تاکید کرد که، علیرغم سرمایه گذاری دولت، HNP “به کمبود منابع و تجهیزات ناکافی برای رسیدگی به وظایف عظیم پیش رو ادامه می دهد.”

تحریم اسپویلرها

با این وجود، نماینده ویژه از تصویب رژیم تحریمی جدید شورا برای کسانی که از فعالیت های مجرمانه و خشونت گروه های مسلح در کشور حمایت می کنند و همچنین تحریم های دوجانبه جدید استقبال کرد.

او همچنین از پیشرفت فزاینده در جهت برگزاری انتخابات حساس تا فوریه 2024 ستایش کرد.

“[Haiti] او گفت که باید دید کسانی که در موقعیت‌های نفوذ و رهبری – چه در سطوح ملی، چه محلی، و از جمله در دیاسپورا – قرار دارند، اختلافات خود را کنار بگذارند و سهم خود را برای احیای نهادهای دولتی مشروع انجام دهند.