بالون حباب های اشعه ایکس از مرکز راه شیری بالون می گیرند

دو حباب غول پیکر و مرموز از قلب راه شیری بیرون می ریزد و اکنون به نظر می رسد ممکن است حباب ها دو برابر شده باشند.

دانشمندان به مدت یک دهه می دانستند که دو حباب ذرات باردار یا پلاسما ، صفحه راه شیری را می پیمایند. این ساختارها که بعد از تلسکوپی که آنها را شناسایی کرده است به عنوان حبابهای فرمی شناخته می شوند ، در نور پرانرژی به نام اشعه گاما قابل مشاهده هستند (SN: 11/9/10) اما اکنون ، تلسکوپ اشعه ایکس eROSITA حباب های بزرگتری را نشان داده است که در اشعه X دیده می شود. حباب های اشعه ایکس حدود 45000 سال نوری در بالای و زیر مرکز کهکشان گسترش می یابد ، محققان به طور آنلاین در 9 دسامبر گزارش دادند طبیعت.

پیش از این ، محققان یک قوس اشعه ایکس بالای صفحه کهکشانی دیده بودند (SN: 7/8/20) اما چنین ویژگی در زیر صفحه کهکشان مشهود نبود. این عدم تقارن باعث شد برخی دانشمندان احتمال حباب های اشعه X را کاهش دهند. با نتایج جدید ، “این بحث اکنون سقوط کرده است” ، آندره مرلونی ، اخترشناس در موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک در گارچینگ ، آلمان ، گفت: “این بحث اکنون سقوط کرده است.” داده های eROSITA یک حباب ضعیف و قبلاً ناشناخته در زیر صفحه کهکشانی و یک حباب منطبق در بالا نشان می دهد. مرلونی می گوید ، حباب های اشعه گاما درون حباب های اشعه X قرار گرفته اند و این نشان می دهد که این دو ویژگی به هم متصل شده اند.

مطالعه حباب ها می تواند به آشکار کردن وقایع خشونت آمیز که ممکن است در گذشته کهکشان رخ داده باشد ، کمک کند. سیاهچاله بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری تا آنجا که سیاهچاله ها پیش می رود در حال حاضر نسبتاً آرام است. اما یک دیوانگی تغذیه گذشته ممکن است باقی مانده خود را به بیرون پرتاب کند و ساختارها را تشکیل دهد. یا این حباب ها می توانستند نتیجه دوره ای باشند که ستارگان زیادی در قلب کهکشان شکل گرفته و منفجر شده اند. مطالعه بیشتر حباب های اشعه ایکس و اشعه گاما می تواند به کشف علت کمک کند.