“اسفناک” قتل یک مرد آفریقایی-برزیلی نشان می دهد که باید به نژادپرستی ، تبعیض رسیدگی کرد |

جوآو آلبرتو سیلویرا فریتاس پنجشنبه گذشته ، در آستانه روز هوشیاری سیاه در برزیل ، توسط دو مأمور امنیتی خصوصی در خارج از یک سوپرمارکت کارفور در جنوب شهر پورتو الگر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

راوینا شمداسانی ، سخنگوی OHCHR در ژنو ، این حمله را “اقدامی اسفناک” توصیف کرد که باید توسط همه محکوم شود.

نژادپرستی ساختاری و تبعیض

خانم شمداسانی گفت که این حادثه “یک نمونه افراطی اما متأسفانه کاملاً رایج از خشونتهای سیاه پوستان در برزیل است” ، و “یک تصویر واضح از تبعیض ساختاری مداوم و نژادپرستی” با شهروندان آفریقایی تبار ارائه می دهد.

وی افزود: “نژادپرستی ساختاری ، تبعیض و خشونت که مردم آفریقایی تبار در برزیل با آن روبرو هستند ، توسط داده های رسمی ثبت شده است که نشان می دهد تعداد قربانیان آفریقایی-برزیلی قتل به طور نامتناسبی بیشتر از سایر گروه ها است” ، وی افزود.

“داده ها همچنین نشان می دهد که آفریقایی-برزیلی ها ، از جمله زنان ، بیش از حد در جمعیت زندان های این کشور حضور دارند.”

اعتراض و تحقیق

در پی این قتل ، اعتراضات در سراسر برزیل آغاز شده و تحقیقات در حال حاضر در جریان است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد تأکید کرد که تحقیق باید سریع ، کامل ، مستقل ، بی طرفانه و شفاف باشد. اینکه آیا تعصب نژادی عاملی بوده است نیز باید بررسی شود ، که به نوبه خود باید در تلاش برای اطمینان از عدالت ، حقیقت و همچنین جبران خسارت مورد توجه قرار گیرد.

خانم شمداسانی گفت: “ما همچنین از مقامات می خواهیم هرگونه ادعای استفاده غیرضروری و نامتناسب از زور علیه افرادی را كه پس از مرگ سیلویرا فریتاس مسالمت آمیز معترض بودند ، مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و مسئولان را به بازخواست بسپارند.”

“این پرونده و خشم گسترده ای که باعث ایجاد آن شده است ، نیاز فوری مقامات برزیلی برای مقابله با نژادپرستی و تبعیض نژادی را در هماهنگی نزدیک با همه گروه های جامعه ، به ویژه کسانی که بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته اند ، برجسته می کند.”

عکس سازمان ملل / Violaine Martin

راوینا شمداسانی ، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل ، OHCHR (عکس از پرونده).

میراث برده داری

مانند بسیاری از کشورهای قاره آمریکا ، برزیل نیز بخشی از تجارت برده در اقیانوس اطلس بود که بیش از 400 سال ادامه داشت.

برنامه برده داری به یاد داشته باشید سازمان ملل متحد آن را “یکی از تاریک ترین فصل های تاریخ بشر” نامید که بیش از 15 میلیون نفر را به زور از آفریقا منتقل کردند.

خانم شمداسانی به خبرنگاران گفت: میراث گذشته همچنان مانند سایر کشورها در جامعه برزیل وجود دارد.

“برزیلی های سیاه نژادپرستی ساختاری ، محرومیت ، حاشیه نشینی و خشونت را تحمل می كنند ، – در بسیاری از موارد – عواقب مرگبار. آفریقایی-برزیلی ها از ساختارها و نهادهای تصمیم گیری محروم و تقریباً نامرئی هستند. ”

اصلاحات قانونی ، اقدام شرکت ها

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد تأكيد كرد كه مقامات دولتي در برزيل مسئوليت خاصي در پذيرش نژاد پرستي مداوم در اين كشور دارند و اين را “اولين قدم اساسي” براي حل مشكل خواند.

OHCHR توصیه کرده است که اصلاحات فوری قوانین ، م institutionsسسات و سیاست ها ، از جمله اقدامات مثبت ، در حالی که کلیشه های نژادی کاملاً ریشه دار – از جمله در میان مقامات پلیس و دادگستری – باید مقابله شود.

علاوه بر این ، مقامات برزیل همچنین باید آموزش حقوق بشر را تقویت کنند تا درک بهتری از دلایل اصلی نژادپرستی را ارتقا دهند ، دفتر حقوق سازمان ملل متحد توصیه می کند. آنها همچنین باید اقدامات بیشتری برای تشویق به احترام به تنوع و چند فرهنگی انجام دهند ، كه به نوبه خود دانش عمیق تری از فرهنگ ، تاریخ و مشاركتهای آفریقایی-برزیلی را در جامعه ارتقا خواهد داد.

در همین حال ، جامعه تجاری برزیل وظیفه دارد به حقوق بشر در کل سیستم اقتصادی احترام بگذارد.

OHCHR خاطرنشان کرد که کارفور عضوی از پیمان جهانی سازمان ملل متحد است ، شبکه ای از شرکت ها که متعهد به حمایت از اهداف سازمان ملل هستند و گزارش شده است که توافق خود را با این شرکت امنیتی خصوصی فسخ کرده است.

خانم شمداسانی گفت: “كارفور باید توضیح دهد كه آیا و چگونه خطرات حقوق بشر مرتبط با قرارداد این شركت را ارزیابی كرده است و چه اقداماتی را برای كاهش چنین خطرات انجام داده است تا از بروز چنین فاجعه ای جلوگیری كند.”