آب و هوای شدید باعث مرگ دو میلیون نفر شده است که طی 50 سال گذشته 4 تریلیون دلار هزینه داشته است

بر اساس WMO، آب و هوا، آب و هوا و خطرات مربوط به آب ایجاد شده است نزدیک به 12000 فاجعه بین سال های 1970 و 2021. کشورهای در حال توسعه بیشترین ضربه را دیدند از هر 10 مرگ 9 نفر و 60 درصد زیان اقتصادی از شوک های آب و هوایی و آب و هوای شدید.

WMO گفت که کشورهای کمتر توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک در رابطه با اندازه اقتصادشان هزینه بالایی را متحمل شده‌اند.

پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت: «متاسفانه آسیب‌پذیرترین جوامع بار سنگین آب و هوا، آب و هوا و خطرات مربوط به آب را تحمل می‌کنند.

نابرابری های خیره کننده

در کشورهای کمتر توسعه یافته، WMO گزارش داد که چندین فاجعه در نیم قرن گذشته باعث زیان اقتصادی تا 30 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) شده است.

در کشورهای در حال توسعه جزیره کوچک، از هر پنج فاجعه، یک فاجعه تأثیری «معادل بیش از پنج درصد» تولید ناخالص داخلی داشته است، همراه با برخی بلایا. از بین بردن کل تولید ناخالص داخلی کشورها.

آسیا بیشترین تلفات ناشی از آب و هوا، آب و هوا و حوادث مرتبط با آب را در 50 سال گذشته داشته است. نزدیک به یک میلیون مرگ – بیش از نیمی فقط در بنگلادشه.

در آفریقا، WMO این را گفت دخام 95 درصد را به خود اختصاص داده است از 733585 مورد مرگ ناشی از بلایای آب و هوایی گزارش شده است.

هشدارهای اولیه جان انسان ها را نجات می دهد

با این حال WMO تاکید کرد که بهبود یافته است هشدارهای اولیه و مدیریت هماهنگ بلایا به کاهش اثرات مرگبار بلایا کمک کرده اند. آقای تالاس اصرار داشت: «هشدارهای اولیه جان انسان ها را نجات می دهد.

آژانس سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که مرگ و میرهای ثبت شده برای سال های 2020 و 2021 کمتر از میانگین دهه قبل بوده است.

با اشاره به مثال طوفان طوفانی شدید هفته گذشته موکا که باعث ویرانی در مناطق ساحلی میانمار و بنگلادش شد و به “فقیرترین فقراآقای طالاس به یاد آورد که بلایای آب و هوایی مشابه در گذشته باعث “تعداد تلفات ده ها و حتی صدها هزار نفر” در هر دو کشور شده است.

رئیس WMO گفت: «به لطف هشدارهای اولیه و مدیریت بلایا، این میزان مرگ و میر فاجعه‌بار اکنون به تاریخ پیوسته است.

‘دسترسی آسان’

این آژانس قبلاً نشان داده بود که فقط 24 ساعت قبل از یک خطر آب و هوای قریب الوقوع می تواند خسارت ناشی از آن را تا 30 درصد کاهش دهد، و هشدارهای اولیه را “میوه کم آویزان” سازگاری با تغییرات آب و هوایی نامید. ده برابر بازگشت سرمایه.

WMO یافته های جدید خود را در مورد هزینه های انسانی و اقتصادی بلایای ناشی از آب و هوا برای کنگره چهارساله جهانی هواشناسی خود که روز دوشنبه در ژنو با تمرکز بر اجرای طرح هشدارهای اولیه سازمان ملل برای همه آغاز شد، منتشر کرد.

هیچ کس را پشت سر نگذارید

هدف این ابتکار اطمینان از رسیدن خدمات هشدار اولیه به همه افراد روی زمین تا پایان سال 2027 است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP27 در شرم الشیخ در نوامبر سال گذشته راه اندازی شد.

در حال حاضر، فقط نیمی از جهان تحت پوشش سیستم‌های هشدار اولیه قرار می‌گیرد و کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک و کشورهای کمتر توسعه‌یافته بسیار عقب مانده‌اند.

در اوایل سال جاری، رئیس سازمان ملل متحد، روسای آژانس و شرکای خود را گرد هم آورد تا ابتکار هشدارهای اولیه برای همه را به سرعت دنبال کنند.

اولین مجموعه از 30 کشور به ویژه در معرض خطر – تقریباً نیمی از آنها در آفریقا – برای اجرای این طرح در سال 2023 شناسایی شده اند.